Lampeudtag virker ikke

Hej Lav det selv!

Jeg har netop købt en lejlighed og den forbindelse er jeg ved at hænge nogle lamper op. Et af lampe udtagne virker dog ikke og jeg har derfor åbnet den kombinerede stikkontakt og kontakt der styre lampen. 

Jeg undre mig lidt over sammenblandingen af blå og sorte ledninger. Er det normalt? - eller er kontakten mon monteret forkert?

På forhånd tak!

DBH

Jens

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser nu helt fint ud... Virker stikkontakten? Hvis ja, så er det i dit lampeudtag du skal finde fejlen. 

Prøv en anden kombination af klemmer i dit lampeudtag, hvis der er flere end 2...


 

Hej MDN,

OK, ja. Stikkontakt virker helt fint. Det er kun lampeudtaget der er problemer med. Der er kun to klemmer. En blå og sort. Der er dog en del ledninger i samlingen for både den blå og den sorte...jeg gætter på at lederne går videre til måske et andet gammelt lampe udtag...lampeudtaget ser noget gammelt ud

Har du forslag til andet?

Tak!

Jens

Det virker lidt mærkelig hvis dit lampeudtag er sløjfet videre på både sort og blå... Så skal du til at måle dig frem til om det er de rigtige ledninger du har fat i.

Ellers prøv at slukke for strømmen i din tavle og skille ledningernes samlinger af (i loftudtag) og samle dem på ny... Der kan være noget der er knækket i mufferne. 


 

Det er jo nemt at tjekke.
1. er der fase på afbryderen, og kommer der strøm på mellemledningen når du vipper afbryderen?
2. er der en nul i lampeudtaget, og er der strøm på mellemledningen?
Hvis der ikke er strøm på mellemledningen i lampeudtaget, men er det i afbryderen ligger fejlen højst sandsynligt i lampeudtaget (tjek at ledninger er spændt ordenligt fast).
Det kræver selvfølgelig at du kan tjekke nullen, så en polsøger er ikke nok...

PS: Strømmen er græsk katolsk ligeglad med farven på ledningen, så når det gælder elektriker faget så siger vi altid:
Du skal ikke tro, du skal vide.... tro er noget der foregår i en kirke   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Prøv at at komme med et billede af lampeudtag. Det skulle gerne virke der hvor der er flere blå i en klemme og en sort i den anden klemme. ER du sikker på at din lampe virker.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Go' aften eksperter!

Jeg har rodet lidt videre med det. 

Mt Fluke er uden batteri og pæren i polsøgeren er røget så jeg har endnu ikke kunnet måle på det. 

Jeg har dog prøvet at sætte en lampe op i et lampe udtag jeg mistænkte for at være sløjfet sammen med det problematiske udtag, og ganske rigtigt: Hvis jeg skiller det problematiske lampeudtag ad virker det andet lampeudtag heller ikke.

Så: De to lampe udtag må være sløjfet sammen på en eller anden måde, og der må være forbindelse igennem den ene leder.

Nogen foreslag?


Hvis jeg skiller det problematiske lampeudtag ad virker det andet lampeudtag heller ikke.

Så: De to lampe udtag må være sløjfet sammen på en eller anden måde, og der må være forbindelse igennem den ene leder.

Når du skriver, så virker det andet lampeudtag heller ikke, må betyde at dit lampeudtag virker. Prøv om du får lys i det andet udtag, når de tre ledninger er samlede. I øvrigt prøv at samle de tre ledninger fra den faste installation i en samlemuffe og sæt ledningen fra lampen i den frie muffe. Du må for øvrigt have tre lampesteder på samme afbryder. Hvorfor er der kun to nulledninger men tre mellemledninger i dit udtag. Din polsøger er gået i stykker, fint. Det siger jeg, fordi det kræver stor erfaring at bruge sådan en.


fase

Hej Fabrin,

Yes. Jeg har også undret mig over hvor den sidste leder er. Jeg har ikke kunnet finde den ( men jeg kan heller ikke finde flere lampeudtag). Jeg kan heller ikke finde ledningen over lampeudtaget. 

Jeg har prøvet at samle de tre ledninger i en muffer og så virker det andet lampeudtag igen - Også selvom de to andre ledninger (nok nulledninger) ikke er samlet. 

Jeg får dog stadig ikke noget ud af at sætte lampen til via muffen i det problematiske lampeudtag

Det tyder på at du mangler en nul. Prøv ar se i det andet lampeudtag om der skulle være en løs nul, for der må være en nulledning i det udtag, der virker. Har du ikke et billede af det udtag, der virker.


fase

Hej Fabian,


Så fik jeg tid til kigge videre på det udtag der virker. Der er brun ledning (fase?) og en lilla ledning (hva pokker er det?) men ikke noget der ligner en nul. Se billede nedenfor 

Nogen ideer?

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis