Slebet gulvvarmeslange tynd.

Hej LDS'er

Er igang med renovering af mit hus og skal til at lægge fliser i mit bryggers. Da der i forvejen er lagt gulvvarme og nye fliser i gang, af tidligere ejer, fortsætter jeg med samme flise. 

Da det tidligere ejer har lavet er noget sjusk ville jeg fjerne jeg nogle fliser i gangen som var skruk og lå skævt, så jeg kunne lave en pæn overgang til mit bryggers.

Her opstod så mit problem. Jeg var i gang med at slibe fliseklæberen af gulvet, da jeg stødte på en gulvvarmeslange som lå lige under fliseklæberen. Man har åbenbart valgt at lægge slangerne direkte på soklen ude ved hoveddøren, i stedet for at fjerne noget af soklen. Derfor lå den lige under fliseklæberen.

Så nu er spørgsmålet hvad jeg gør ved den beskadigde slange. Har målt mig frem til at det er en 16mm slange, og korden (flad flade der er kommet af at jeg har slebet på den) er 7mm. Det giver dermed en pilhøjde (den del der er slebet væk) på 0,81mm. Dvs at der burde være 1,19mm tilbage af materialetykkelsen.

Hvad ville i gøre? 

Lade det være som  det er?

Lime noget overflade på, f.eks. Bondic?

Banke røret fri og lave en samling, f.eks. med en 90 graders fitting?


Håber der er nogen der har lidt erfaringer med det, da jeg ikke ønsker at brække hele gangen op.

Takker.. Martin Pedersen

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har købt noget slemt du har forvandlet til noget værre. Det er en styg skade.

Det er kun et spørgsmål om tid, så er slangen utæt. Tal med en VVS'er, han har måske et råd som jeg ikke kender så du undgår at hele slangen skal skiftes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Uden at være ekspert vil jeg tro, at det går. Pexrøret vil typisk være godkendt til 10 bar, og trykket i røret ligger vel omkring 1,5 bar. Der er stadig 60% tilbage af godset, så mon ikke der stadig er mere end nok styrke tilbage? Men jeg ville klart vende det med én, der har forstand på det.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Dan H skrev den 28-05-2018 07:29:48

Uden at være ekspert vil jeg tro, at det går. Pexrøret vil typisk være godkendt til 10 bar, og trykket i røret ligger vel omkring 1,5 bar. Der er stadig 60% tilbage af godset, så mon ikke der stadig er mere end nok styrke tilbage? Men jeg ville klart vende det med én, der har forstand på det.

 Jeg vil tro at det er direkte fjernvarme og så kan trykket nemt være 5-6 bar. Men det er værd at undersøge, for hvis det er indirekte fjernvarme eller egen kedel er risikoen for brud mindre pga. lavere tryk og vandmængden, hvis der opstår brud, er meget lille.

Når nu slangen ligger oppe i toppen af gulvet, så ville jeg skifte stykket. Det tager ikke lang tid at hugge frit. En god ting er at pakke fittings ind i fedtbind efterfølgende.

Mon ikke det er en 15 mm pex der ligger og ikke en 16 mm?


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Når nu den er lidt spooky, denne slangelægning.. er det ikke bedre at rykke det hele op nu - fremfor at stå om 5 år, og så er fanden løs??

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hej folkens.. Endte med at tale med en VVS'er omkring det, og blev enige om at jeg huggede fri omkring slangen, og så kom han og klippede den beskadigede del ud og lavede en samling.

Samtidig huggede jeg længere ned, så den kan skubbes et stykke under gulvniveau.

Det var 20mm pex, men pga. bøjningen var den kun 16mm set oppefra.

Undersøgte så det udklippede stykke, som viste sig stadig at være 1,5mm tykt, men nu er jeg på den sikre side. Har eget gasfyr som kører ved 1,5 bar, så det kunne nok godt have holdt, men nu er det gjort.

Da gulvet er lagt af tidligere ejer samtidig med stue og køkken, har jeg ikke tænkt mig at hugge det hele op for den lille skade her. Skulle der blive problemer med resten af gulvet senerehen er jeg jo forsikret.

Hey - prøv lige at tjekke det op med forsikringen.. jeg tror godt du kan blive skuffet, med dine forventninger - så er det bedre at tage det nu, end når sælger måske er gået bort, og det er boet, du diskuterer med...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Forsikringen dækker skjulte rørskader uanset hvem og hvordan det er lavet før jeg købte huset. Ingen kan jo vide hvordan noget skjult er lavet i et hus. Hvorvidt de så vil lave regres mod sælger er uden betydning for mig. Det eneste jeg selv må hæfte for er hvis denne skade skulle udvikle sig.

Under alle omstændigheder bør du gemme regningen fra VVs'eren hvis der bliver knuder med forsikringen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tja.. men i forsikrings-sprog.. så er denne her ikke skjult længere!  Få det nu meldt, og få tjekket resten op med det samme..!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis