Opbrydning af terrændæk

Hej

Vi skal til og i gang med en større renovering på vores hus fra 1974 hvor vi bryder køkken, bad, toilet, forgang, bryggers og to stuer ned. Det er området markeret med gult på den vedhæftede plantegning. I alt 110m2.

Vi bryder selv det hele ned, og har håndværkere på til genopbygning. Vi går i gang med nedbrydning i uge 28.

Jeg vil lige høre jer, hvad i tænker i forhold til mine tanker om fremgangsmåden:

  • Fordøren tages ud så der plads til at køre maskiner ind.
  • Vi vælter først alle indvendige vægge (de er ikke bærende, og de er alle sat ovenpå betondæk).
  • Betongulv skæres fri hele vejen rundt 10-20 cm fra de vægge der skal blive.
  • Vi har tænkt os at leje en minigraver med hydraulikhammer og en motorbørre. Med alle indvendige vægge fjernet bankes gulvet først i stykker, og graves dernæst op i motorbørre og køres ud i container som vi har mulighed for at placere 5 meter fra hoveddøren.

Er det de rigtige maskiner at bruge til formålet, eller ville i gøre det på en anden måde? Hvor lang tid mener i at dette stykke arbejde vil tage? Jeg tænker selv omkring en uges tid, men tror i også at det er realistisk? Det skal måske lige siges at al inventar mm. er fjernet på forhånd, så det skal der ikke tages højde for i forhold til hvor lang tid der skal bruges.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Motorbør er ok, men jeg ville leje en god elektrisk opbrydnings hammer, og en stor smedehammer, og læsse det hele på med almindelig skovl. Desuden ville købe en god murer trillebør, så der er flere der kan komme til at køre ud. Ligeledes kan den køre op på dyngen ude i container, hvis der er et bræt at køre på. Så kan man få fyldt lidt mere op. 

Det har jeg været med til nogle gange, og sådan et terrændæk kan ikke stå for ret mange slag fra en forhammer hvis det er undermineret en lille smule. Du behøver ikke at skære fri rundt med ydermuren, det binder ikke så godt sammen. En minigraver tror jeg ikke kan være der i højden med det øverste af knækarm. Og den skal kun "puffe " lidt til spær eller skillerum før der er meget ødelagt. 

Husk at aftale med container vognmand hvordan det skal sorteres, og hvor meget der må fyldes i container. Murbrokker og beton kan man rimelig billig komme af med til deponering, medens isolering koster en del pr. tons. Er det blandet i en pærevælling koster det hele meget at komme af med, og der er mange tons. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er ved at bryde 88m2 betondæk op. Jeg har købt en nedbrydningshammer i harald skrald til 1400kr. Den synes jeg er fremragende.

Min far hjælper og vi bærer brokkerne op i spande (fra kælderen) og stillet dem i traileren (48 spande pr læs) og kører dem på genbrugsstationen.

Det tager 20 minutter at bryde 7-8 m2 betondæk op (1 mand). Og det tager det samme at grave og læsse traileren med 48 spande med ler/sand (2 mand) og vi har 20 meter ud til traileren. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Erik og Christian

Mange tak for jeres feedback. Det er super at høre fra folk som har prøvet det tidligere, eller selv er i gang med lignende opgaver, og som derfor kender til opgavens omfang. Christian, det er desuden super at du satte lidt tal på, så jeg kan få en fornemmelse af hvor meget tid det tager. Ud fra de tal du angiver, så kan vi jo faktisk bryde det hele op på to dage, og så grave det ud i løbet af de to efterfølgende dage. Jeg har tre uger til at fjerne indvendige vægge og levere en planet og nivelleret sandpude til håndværkerne at bygge op fra, så det virker heldigvis realistisk ud fra det i skriver.

Jeg tror at jeg sparer minigraveren, og lejer en ordentlig opbrydningshammer (f.eks. som denne) og en motorbør i stedet. Ud fra mine hurtige beregninger er der ca. 80 tons materiale i terrændækket, der skal køres ud, så jeg tror jeg selv og mine hjælpere får meget lange arme, hvis vi skal bære det ud i containeren.   

Med minigraver og motorbør havde jeg forestillet mig at hakke betonen i forholdsvist store stykker. Jeg går ud fra at det skal hakkes i væsentlig mindre stykker hvis det skal skovles op. Betonblokke på ca. 30x30x10 cm bliver nok lidt tunge i længden.   

Det kommer jo lidt an på hvordan du kører med opbrydnings hammer. Men mange stykker vil have en størrelse så man tager ved dem med hænderne og løfter op i trille / motor bør. Så gode handsker er naturligvis et must. ligesom man ikke kan arbejde i bar mave eller lign. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Sådan en bandit til godt en tusse fra Onkel Harald har gjort kål på alle mine betongulve + den har været på arbejde hos adskillige venner og bekendte.

Det findes ikke det betongulv den ikke kan gnave sig gennem.

Husk at betjene en nedbrydningshammer med let bøjede arme, så rystelserne ikke forplanter sig helt op i kraniet, så plumperne rasler ud af gebisset.   

Husk også en boltsaks, da der højest sandsynlig er indstøbt rionet i betonen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Perfekt. Tak for tippene. Det er vist bare om at få fat i en elektrisk hammer, og så ellers smøge ærmerne op..   Det er planen herfra.

Vi overvejer desuden selv at lægge isolering og rionet, men det afhænger lidt af hvor meget tid der går med opbrydning af gulvet. Så simpelthen om jeg har feriedage tilbage til det stykke arbejde også. Så der kan muligvis komme flere spørgsmål til hvordan jeg bedst griber tingene an hen af vejen i projektet.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis