60x30 klinker - mønster?

Vi skal lægge 60x30 klinker i flere rum, bl.a. køkken/alrum, badeværelse og gange. Vi tænker, at vi vil forskyde dem 1/3, men er lidt i tvivl om mønsteret. Se de to nedenstående billeder, hvor vi har fundet eksempler på de to muligheder vi forestiller os. Vi kan se, at f.eks. Eurodan laver mange huse som med det nederste billede, hvor man bare bliver ved med at forskyde 1/3 modsat det første billede, hvor man går tilbage igen. Er der nogen der har erfaring med, hvad indtryk de forskellige mønstre giver og om der er andet man skal overveje? Vi vil gerne have et roligt mønster.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Allerførst, hvis i vil lægge dem forskudt, så prøv at checke dem for pilhøjde på den lange led. Jo mere pilhøjde jo mindre kønt bliver det at forskyde dem. Det højeste punkt på midten kommer til at ligge lige over for det laveste i næste række. Det er  som regel kun dem der kaldes "kantskårne" der er helt uden pilhøjde. Hvis i lægger dem i feks 1/3 forbandt kommer de til at ligne flok delfiner, hvis de har pilhøjde.  I kan ikke undgå små niveau forskelle. 

Men nok om det.  Det mest rolige synes jeg personligt er hvor fugerne er skærende, altså uden forskydning. Der bliver heller ikke nivea forskelle da lav ligger overfor lav og høj overfor høj.  

Næste bliver  1/2 stens forbandt.. 

Nummer 3 er 1/3 forbandt hvor den går frem og tilbage hver anden gang 

og den sidste er den hvor den går 1/3 hele tiden til den samme side

Men overvej det nøje. 30x60 i forbandt kan give en masse konflikter og ærgelser afhængig af pilhøjden. Det er ikke noget man kan rette med mere og mindre lim.  Eurodan vil ikke indse det, Huscompagniet har indset det. 


km

Hej kmflisemester. Først tak for dit meget fine svar. Du skriver, at dit 3. foretrukne er 1/3 forbandt hvor den går frem og tilbage hver anden gang. Mener du det som ses på vores billede nr. 1 eller som nedenstående billede?

Tak for dit bidrag med pilhøjde. Det var egentlig ikke noget vi var opmærksomme på, men vi har tænkt os at bruge RLS nivelleringssæt og har læst, at det skulle kunne afhjælpe dette problem. Er det noget du har erfaring med? Hvor meget pilhøjde skal der være, før det er et problem? Vil prøve at måle vores fliseprøver i morgen (Whisper Greige fra Bauhaus).

Som jeg læser km’s indlæg, så er hans foretrukne mønster uden forskydning, altså hvor alle fuger kommer til og flugte hinanden, og fliserne ligger ved siden af hinanden, og derved undgår pilehøjdeproblenatikken..

For lige at være sikker på at alle ved hvad der tales om, så er pilhøjde altså den eventuelle krumning som de enkelte fliser har. Det kan IKKE rettes ind med hverken nivellering eller fliselim, da det simpelthen er de enkelte flisers facon. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det afhænger enormt meget af flise type men en 30x60 med pilhøjde kan som regel ikke trækkes på plads med kile system.  Det kræver dels en nedbøjning af den ene flise og dels en opbøjning af den anden. Du kan prøve at tage en 30x60 og se hvor meget du kan bøje den. Selve kile systemet trækker ikke ret det tjener egentlig mere til at fastlåse når fliserne er trukket på plads. Når man lægger 60x60 skal man tit hjælpe med skeen og så spænde til med kilen. Mange eurodan huse er lagt med 30x60 i forbandt og en 15x15 rist i midten af bruseren.  Prøv at checke hvor "elegant" det ser ud. Som minimum skal man ud i et unidrain og der er som regel en mer pris 


km

PS. Ydermere er der tit i deres brusere lavet kuvert fald i bruseren. Det vil sige, 30x60 i forbandt med 4 diagonale fuger ud fra risten. I Praksis kan fliserne så lægges med korrekt fald uden at de tander. Men det betyder også at der ikke er 2 ens stykker flise i nichen.  Det ser mildt sagt rodet ud. 


km
Orla Nautrup skrev den 27-05-2018 12:47:39

Resten af badeværelset kan ikke laves med fald, som der skal være, med den størrelse klinker!

 Det forstår jeg ikke. Jeg laver selv lille badeværelse med unidrain og hun dette afløb i rummet - hvorfor kan jeg ikke lave det rette fald med 30x60?

Med det samme du skal lave fald fra flere sider til et afløb, går det galt med den størrelse klinker, da de vil "vippe" i forhold til hinanden.
I en bruseniche hvor Unidrænet går helt fra væg til væg, kan der etableres et ensidigt fald (min. 1%) mod afløbet, men det fald har du nok ikke på hele gulvet.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis