Hurtigste rotorklipper - er det for naivt?

Har en del græs med bede, træer, gyngestativ, sandkasse. Forhave og baghave. Måske 600 kvm.

Vil gerne klippe så hurtigt som muligt. Min nuværende rotorklipper kører virkelig langsomt. Vil ikke have robot. Frontrider virker lidt som overkill og ret kostbart. 

Derfor tænkte jeg på hvad den hurtigeste rotorklipper er. Bred og høj ganghastighed. Skal bl.a. have bagudkast. Justerbart håndtag og lave vibrationer. 

Kan det fåes eller er det for naivt? Nogen bud?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har prøvet en Honda, den har trinløs hastighed, og synes virkelig det gik stærkt, på højeste hastighed, lige knap 6 km/t

Den har både opsamling, bioklip, samt bagudkast.

https://www.have-park.dk/honda-plaeneklippere/honda-hrx537c-vk-plaeneklipper-mopsamler?gclid=EAIaIQobChMI4MPIufSh2wIVwaoYCh2RegcaEAQYAiABEgIhM_D_BwE


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har (havde) bla. en ualmindelig langsom selvkørende Stiga 48, som jeg har været rimelig træt af et par år - lige ind til i år. Jeg fandt ud af at der på OHV-motoren er en stilleskrue med fjeder, hvor man kan skrue op for omdrejningerne - nu skal jeg nærmest løbe efter plæneklipperen. 

Ps. Knap 2.000 m2 kupperet græsplæne klare jeg nu på 2 timer. Så nu er jeg faktisk gået hen og blevet helt glad for plæneklipperen på trods af en klippebredde på kun 48 cm. 

Pps. Og skulle jeg blive træt og få tunge ben, så tror jeg godt at "krabaten" kunne tøffe rundt med mig ovenpå, den er forbavsende stærk.     

Min Ginge Alto har også lige fået "justeret" fjederen.

Jeg skriver det i "  " fordi den ikke er beregnet til det. Men ved at tage nogle vindinger af fjeder, kom den i min gangtempo.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for ideerne. Jeg må lede efter en stilleskrue på motoren. Det er dog ikke en OHV, men en måske 5 år gammel Alko. 

Hvor finder jeg mon "fjederen" og kan den købes som reservedel hvis det nu går galt?

Tak for link til Honda. Jeg har kigget på Husqvarna med variabel hastighed, og de siger 4,8 km/t, og det er fin hastighed tror jeg. Men de koster ekstra....  

Hvis din plæneklipper ikke har stilleskrue, så har den garanteret 2 (eller 3) fjeder til regulering. Prøv at rykke lidt i dem ind til du finder den der tager omdrejninger ved drift - den strammer du blot lidt op efter behov. 

Regulerings-fjeder kan købes hos stort set alle aut. forhandler (og på nettet) til omkring 30-35 kr.

Ps. Husk at holde øje med oliestanden når du øger omdrejningerne, så motorblokken ikke revner. 

Annonce

Det er en rigtig god ide, at måle max o/m når man har justeret på det, en berøringsfri o/m tæller er fin til formålet.

Men husk flere o/m på en plæneklippermotor, er jo ikke ligefrem levetidsforlængende.

Større trækhjul kunne måske være en løsning ?


Vi prøver igen, i morgen --

Større trækhjul tror jeg giver udfordringer med klippehøjden   

Spændende tråd! Jeg er meget tilfreds med min Ginge Alto, men netop gå-hastigheden er et punkt jeg er utilfreds med.

Jeg har 10 tommelfingre f.s.v.a. motorer.... Kan i give mit et hint, eller sågar et billede, af hvor jeg skal lede henne efter den famøse fjeder?


mvh  Jan

Større trækhjul lød interessant, men de er allerede 28 cm i diameter. Såvidt jeg kan se, findes der ikke større. 

Så det må være fjeder-vejen der skal prøves.

ViLi skrev den 26-05-2018 21:02:53

Større trækhjul lød interessant, men de er allerede 28 cm i diameter. Såvidt jeg kan se, findes der ikke større. 

Så det må være fjeder-vejen der skal prøves.

 Ja så er det jo ikke en mulighed, hvordan er gearingen til hjulene, hvis det er remtræk kunne man måske jonglere lidt med nogle remskiver, og på den måde få lidt mere fart i hjulene.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis