Kan denne elmotor hastighedsreguleres

Vil denne motor kunne hastighedsreguleres til lavere hastigheder, ved at regulere spændingen, er med på der mistes noget trækkraft, har en triac regulering, og en ensretter.

Det er sådan en motor jeg overvejer at købe, og som jeg har forstået det er det en jævnstrømsmotor..


Vi prøver igen, i morgen --
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil jeg mene ja. Og hvis det er jævnstrøm kan du sagtens bruges triac regulering og ikke en frekvens omformer.


Elektronikteknikeren

Vær obs på hvordan du laver din egen ensretning. Deb skal selvfølgelig sidde efter regulator som er lavet til AC.

Hvis det er en diode bro får du en højere spænding ud end de 230v.


Elektronikteknikeren

Tak for svaret..

Lige et tillægsspørgsmål..

Kan man vende o/m ved at bytte polariteten..



Vi prøver igen, i morgen --

Det må være en motor med kul og kommutator lige som i boremaskiner. De er oftest kompound typen. Den kan godt være vekselstrøm, selv om det ikke er mærket. 

En serie koblet motor ( stator og felt) falder i hastighed ved balastning, men stiger voldsomt i strøm og drejningsmoment, så der er god atart moment men dårlig til at fastholde hastighed. Det var de gamle store boremaskiner, der kunne side 2 mand rundt hvis boret gik fast. En parallel koblet motor ( shunt motor) er god til at holde hastighed, har dårlig startmoment, og går pludselig død hvis man belaster den ud over grænsen.

Din kompound motor er en mellemting. 

Jeg tror du skal vende enten felt vikling eller rotor ´vikling for at køre den anden vej. Det er jo heler ikke nogen problem hvis de er ført op i klemkasse. Men det er mange år siden teorien om de motorer har kørt rundt i mit hovede, så alle forbehold træffes. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en motor jeg tænker på at købe, sælger skriver den er til jævnstrøm. (men kan jo sagtens være forkert)

Jeg skal bruge den til tilspændingen på en metalfræser, jeg har en lille jævnstrømsmotor på nu, kunne godt tænke mig at den kunne køre lidt stærkere. (nuværende motor kan løbe 3000 o/m med er med en nedgearing)

Kunne også bruge en almindelig motor, og en frekvensomformer, men synes det støjer lidt, og min nuværende jævnstrømsmotor køre super lydløs uanset hastigheden.

den nuværende motor ser sådan her ud, ved ikke hvilken type det er, men den er til jævnstrøm.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

En compoundmotor (som er en blanding af shunt- og seriemotor) er en DC motor. Der findes to typer compoundmotorer, med- eller modcompound, hvilket giver lidt forskellige karakteristikker. Du kan, som Erik skriver, vende omløbsretningen ved at vende ledningerne til shunten, men ved en compoundmotor skal du også vende compoundviklingen ellers skifter den fra med- til modcompound eller omvendt. Jeg ville da bare prøve at sætte 230 VDC til og se om omdrejningsretningen passer, hvis ikke så bytte + og - , og se hvad der sker. 


fase

Mange tak for de gode svar, det lyder som om det er værd at prøve.

Desværre bor sælger langt fra hvor jeg bor, må prøve om han vil sende den.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis