Hjælp til Fritidshus

Hej LDS Folkens,

Jeg skal til at bygge et nyt fritidshus på 50m2. 

I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om nogle ting.

Den oprindelige plan var et fuld fundament, men er gået mere over til ideen om et punktfundament (fra Nemt Fundament). Nogen der har erfaringer med disse?


I den forbindelse tænker jeg så, hvor meget, og hvilken type isolering til de forskellige steder.


Tænker 

200mm i gulv ( 45x145 spærtræ samt 45x45 reglar, og så en dampspærre, og afslutning med gulvspæn i 22 mm)

200mm i vægge (samme princip som gulv)

250-300mm i loft/tag


Har jeg skudt helt ved siden af?


Ydermere tænker jeg, hvad er den bedste varmekilde? Har kigget lidt på et luft/vand varmepumpe, men det er dog lidt pricey. Andre alternativer som er nogenlunde lige så effektive?






If you can dream it, you can do it.... NOT!
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har set et drivhus der var fastgjort med NemtFundament blev taget i en storm. Det nye drivhus blev fastgjort til en punkt fundering.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kunne være jeg skulle holde mig til min oprindelige ide med et fuld fundament så men hvad tænker du mht isolering?


If you can dream it, you can do it.... NOT!

Din plan lyder helt fint, en luft til luft varmepumpe er nu ikke så dyr, den er hurtig tjent hjem i forhold til elradiatore, som er den billigste varmekilde at etablere.

Jeg vil også anbefale en rigtig sokkel.....


Vi prøver igen, i morgen --

Da det er et fritidshus ville jeg for det første undlade dampspærren, og enten helt undvære, eller bruge dampbremse i stedet. Hvis dampspærren skal opfylde sin funktion, skal huset være min 15° varmt året rundt. 

Hvis du vil undgå almindeligt fundament kan det hurtigt blive en bekostelig affære alene i beregninger, da vindtrækbåndene fra taget skal kunne overføre kræfterne direkte til jord - så der skal ingeniør på. 

Huset I øvrigt skal så vidt jeg ved leve op til BR15 indtil 1/7, og efter det BR18 I forhold til energiforbrug, hvilket beregnes i w/kvm til opvarmning og nedkøling, så jeg er langt fra sikker på du slipper med 300 på loftet, men jeg ville nok lave et sæt tegninger, så man kan se størrelse og orientering på vinduer, og så få fat på en konstruktør/energikonsulent/ingeniør til at rode med dimensioneringen. Den nemme måde er bare at plukke konstruktioner og dimensioner fra SBI til småhus (214?), men der kan du hurtigt komme ud i overdimensionering osv. ...så det er faktisk mest op til dig, hvordan du vil gribe processen an. 


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Isoleringen som du planlægger i et fritidshus er rigeligt til normalt brug.

På den anden side ville jeg overveje 400 mm isolering mod terræn når du alligevel graver af. Komforten øges betragtelig i vinterhalvåret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg går nok efter fuld fundament. Det er trods alt stadig kun et fritidshus, og begrænsning er 50m2 på udvendig mål. Så vil helst ikke have at isolering på vægge æder alt pladsen. Skal man gå efter 350 på taget og 400 i jorden?


Luft til luft er bare en dyr løsning i forhold til opvarmning tænker jeg? Og der skal vel være en i hvert rum? Eller hvad?


Umiddelbart skal det kun bruges i sommerhalvåret. Men kunne være rart at vinteren også var en mulighed uden at man skal have 7 dyner på





If you can dream it, you can do it.... NOT!

En anden mulighed er en brændeovn, men stik fingeren i jorden og undersøg naboernes holdning til brænderøg.

Det er ikke værd at ødelægge et godt naboskab. Så hellere en varmepumpe, men vælg den mest lydløse. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Rantzau - Tror 99% derude har brændeovn Planen er også en brændeovn, mest for hyggens skyld, men vil også have andre varmekilder end kun en brændeovn. Jeg har kigget på BOSCH luft til vand varmepumpe som skulle være den mest lydløse. Men så løber det også hurtigt op på 70-100.000. Det er lige i overkanten til budgettet.



If you can dream it, you can do it.... NOT!

Ups! - det var mange penge. Det er væsentlig mere end hvad jeg kommer til at betale for jordvarmepumpe inklusiv 800m jordslanger til opvarmning af et helårshus på 220m2.

Opvarmningskravene til et fritidshus kan sænkes uden nævneværdig forringelse af komforten. I et fritidshus, isoleret som du planlægger der overholder gældende krav, kan du sænke rumtemperaturen når huset ikke er beboet.

Jeg vil anbefale du leder videre efter en luft/luft varmepumpe til mere rimelige priser, men pas på!

Markedet for varmepumper har stadig en stank af Klondyke, hvor nogle importører er lykkeriddere der ser en let fortjeneste. De er sjældent uddannede til af yde professionel assistance. De er sjældent i stand til at servicere produkterne og endelig er økonomien bag så svag at erstatningsspørgsmål hvis det går galt ikke er afklaret.

Specielt  vil jeg advare mod HeatSave Nordic som importerer kinøjservarer af tvivlsom kvalitet. Der foreligger kun fjernøstlig dokumentation der ligger milevidt fra EU standard. De balancerer desuden konstant på randen af en konkurs ifølge Selskabsregistret under Erhvervsstyrelsen.

Undersøg grundigt både installatør og importørs økonomiske muskler inden du kaster dine surt tjente skillinger i en varmepumpe.

Det var en lang smøre, men jeg bliver harm når jeg støder på plattenslagere der med floromvunden retorik forsøger at stikke blå i øjnene på ærlige mennesker.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fuldstændig enig. For at sikre dig bedst muligt, bør du nok have fat i et af de firmaer, som samtidigt laver profesionelle køleanlæg el. lign. - De er knap så tilbøjelige til at sætte hele butikkens renommé på højkant pga. en varmepumpe. De ved selvfølgelig hvad de vil have for det, men risikoen for at de prakker dig ovennænte engangsprodukter på, er minimal, og så kan du sove roligt om natten ifht. driftsikkerhed, garanti osv.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis