Træbeskyttelse til hegn

Jeg er i gang med at sætte hegn op, som er ca 1,8 m højt og 25 m langt, det er ru brædder og stolper, og det er 1 på 2 beklædning, med luft mellem de 2 lag (i form af løsholten), der er ca 40 mm mellem brædderne i hvert lag. 

Problemet er nu at vi skal have fundet ud af hvilken træbeskyttelse det skal have, inden vi sætter det inderste lag brædder på. 

Vi tænker at det skal være mørkegrønt, men da det er en rimelig stor flade der skal males, og det i princippet "bare" er et hegn, ønsker vi noget der er langtidsholdbart og ikke alt for dyrt. 

Vi har overvejet akryl/alkyd og linoliemaling. Fordelen ved akryl/alkyd er at det er det billigste (alt afhængig af hvad det er ift rækkeevnen), men det er til gengæld ikke så langtidsholdbart, hvorimod linoliemaling er langtidsholdbart, rækkeevnen er god, men det er også utrolig dyrt. 

Så nu ville jeg høre hvad I vil foreslå. 

På forhånd tak 

Mvh 

David 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad er det for noget træ, trykimprægneret eller ubehandlet ??


Vi prøver igen, i morgen --

https://www.maling.nu/maling-af-trykimpraegneret-trae.aspx

Har du overvejet ikke at male det? Råt træ er, efter min mening, ofte pænere end malet, når det gælder større hegn. Det kommer ofte til at se kedeligt ud, hvis hele fladen er ens mørkegrøn. Du kan evt. overveje transparent træbeskyttelse i en grøn farve. 




Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Ja det overvejede vi også på et tidspunkt, men det vil bare have en endnu kortere levetid end heldækkende, og det var egentlig derfor vi kom væk fra det igen. Men du kan have ret i det med den store flade. 

Annonce

Var det mig ville jeg ikke give det heldækkende, men bare noget transparent når træet er helt tørt, du kan jo evt. sprøjte det på.

Og når det så begynder at se kedeligt ud om nogle år, giv det en algebehandling, og en afrensning, og en ny omgang transparent træbeskyttelse.

Er det almindelige trykimprægnerede brædder, koster kvalitets heldækkende jo næsten lige så meget som nye brædder.  


Vi prøver igen, i morgen --

Mange tak for Jeres råd, jeg tager det til kraftig overvejelse om det skal være transparent træbeskyttelse, som sagt, var den eneste grund til at vi gik væk fra det, at holdbarheden er så kort ift. heldækkende træbeskyttelse.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også