Forkert ladning af bilbatteri

Hej alle. 


Her kommer lidt et pinligt spørgsmål, jeg har en golf 4 fra 02 som til daglig har lidt problematikker med at holde strøm ( hvorfor jeg har en booster til at starte med) men Idag var jeg lidt for hurtig med boosteren og fik sat - på + pol og omvendt, opdagede det hurtigt og fik dem byttet rundt, det gjorde jeg kunne starte bilen, men så snart boosteren kommer af batteriet dør bilen bare hvilket aldrig har været et problem før, så er der noget jeg kan gøre for at få den igang igen uden at skulle skifte div. Eller skal jeg invistere i nyt batteri inden den virker igen og hvad kan have taget skade, og kan det blot være en sikring til generatoren der er gået? 


På forhånd tak for svar 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Michael fg skrev den 22-05-2018 16:48:20

Hej alle. 


Her kommer lidt et pinligt spørgsmål, jeg har en golf 4 fra 02 som til daglig har lidt problematikker med at holde strøm ( hvorfor jeg har en booster til at starte med) men Idag var jeg lidt for hurtig med boosteren og fik sat - på + pol og omvendt, opdagede det hurtigt og fik dem byttet rundt, det gjorde jeg kunne starte bilen, men så snart boosteren kommer af batteriet dør bilen bare hvilket aldrig har været et problem før, så er der noget jeg kan gøre for at få den igang igen uden at skulle skifte div. Eller skal jeg invistere i nyt batteri inden den virker igen og hvad kan have taget skade, og kan det blot være en sikring til generatoren der er gået? 


På forhånd tak for svar 

 Det spørgsmål tror jeg ingen kan svare på, men at kværnen dør når du fjerner en spændingskilde fra batteriet kunne tyde på der ingen spænding/strøm er på samme. Derfor bør du måle spændingen over batteriet som det første.

At du ikke kan holde strøm på batteriet skyldes normalt det er "faldet sammen", generatoren lader ikke eller du har en eller anden forbruger i bilen der, ja der bruger af den sammensparede kapital under stilstand.

Og skal jeg gætte "helt vildt", formoder jeg dit batteri er ødelagt af at stå med konstant underspænding i længere tid hvilket de ikke kan holde til.

Men mål spændingen først over batteriet hvis du ikke vil risikere at fejlinvestere. Er du i tvivl skriver du spændingen her samtidig med du meddeler om batteriet efter din mening er fuldt opladet.   

Pøj pøj.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Der er meget der kan tage skade, men har bilen været startet efterfølgende, burde der ikke være problemer med motorstyring osv.

Prøv at kik om der sidder en sikring i forbindelse med plus polen.

Men under alle omstændigheder skal du vel have et nyt batteri, du skal da ikke bruge buster for at starte. Er den med stop and go, skal du have et specielt batteri (AGM).


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svar, den har fået ny generator for omkring 8 mdr siden, og når jeg får den i gang skriver generator på værksted, hvilket for mig tyder på en sikring? 


Ja skal have et nyt batteri, vil bare være træt af at skifte det hvis det ikke er hovedårsagen til det, ja batteriet er faldet sammen i min 1 celle hvilket gør den uden booster Max laver 9,8 v hvilket jo gør booster er nødvendigt for start, den er kollapse grundet et større anlæg uden sluk-sikring ( dette er for længst afmonteret) 


Men kort og godt kunne et nyt batteri sagtens være løsningen eller er der noget specielt jeg skal holde øje med når den er igang ( er ikke den store bilhaj som i nok kan høre) 

Når du får den i gang, skal du kunne måle mindst 11-12 volt over batteriet. Det er generatoren der arbejder. Den skal op på 13,6 volt før den stopper med at lade. Men det opnår du ikke hvis batteriet er defekt. Hvis der ikke lades som beskrevet, kan det være sikring imellem generator og batteri


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du har sat polerne fra boosteren direkte på batteriets poler, er der ingen sikring. Prøv at se om boosteren kan starte bilen, selv om det er hård kost, du har budt den. Du kunne til en begyndelse prøve at måle, om der er spænding på boosteren, inden du går i gang.


fase
Annonce

der er ingen sikringer til starter, men der kan godt være sikring fra generator, så den ikke lader op igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar, jeg prøver til en start at investere i sikring til generator samt nyt batteri og ser om det kan gøre det, for som beskrevet kan den godt holdes igang med boosteren påmonteret. 


Dog kunne jeg ikke umiddelbart få strøm i skærmen ved radioen men kan vel igang være grundet sammenfaldet batteri 



Du kan vist godt nøjes med et nyt batteri, jeg tror ikke, der er en sikring mellem batteri og generator på Golf.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis