Standardelement, CNC, eller noget helt tredje ?

Hejsa. Jeg går og tumler med et projekt, hvor jeg skal lave en integreret bænk der kan trækkes fra hinanden og dermed være sofa når der ikke er gæster. Jeg tænker designet bliver som det vedhæftede billede. Spørgsmålet er nu, hvor man kan købe, eller få lavet træelementet, som kan trækkes fra hinanden. Jeg håber dette forum kan hjælpe mig lidt på vej. Har i kendskab til om noget lignende kan købes som standardelementer ? hvis nej, hvilket træmateriale og udskæringsmetode ville i så vælge ?

Mvh. 

Kristian


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

Jeg har ikke kendskab til noget der kan købes. Det ligner campingvognsudstyr så måske den vej. 

Ellers ville jeg lave dem selv, af noget af det bedste krydsfiner ( birkefiner ) Du streger meget omhyggelig op og slår kryds på den del der skal fjernes. (ellers borer du forkert en enkelt gang. Der hvor hver "tand"  i kammen har sin udgangspunkt ville jeg bore med 20 mm hulsav. Centrum streges op (10 mm oppe og 10 mm inde ) Det skal naturligvis opmærkes meget omhyggelig. Jeg ville nok bore for i opmærkning med lille bor og derefter bore ud med hulsav, så bliver det mere præcist . Der saves ned til kanten af hullet / huller med fukssvans ( for at save lige ) Det lille tværgående stykke i bunden kan tages med stiksav. 

Spidser rundes med stiksav. 

God fornøjelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det ligner lidt princippet i en prinsesseseng fra IKEA (bortset fra, at det er i længderetningen, og grovere udført fra IKEA)

Har du ikke adgang til CNC, så er det ikke en uoverskuelig opgave, som @EV Elmand også beskriver så fint..

På en CNC vil det tage forholdsvis kort tid at lave - men det kræver jo mere end hobbyCNC i den størrelse, du har brug for..

Hvor i landet bor du (hvis man skulle kaste en ide til en, der kunne lave det for dig?)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej igen og beklager svartiden. Mange tak for de gode råd . Jeg har desværre ikke så stor tiltro til egne evner indenfor denne type præcisionsskæring, så uanset model, skal jeg finde nogen der kan lave det for mig. Jeg er bosiddende i københavnsområdet, så hvis nogen har kendskab til en person/virksomhed, som ville kunne lave det, må i meget gerne komme med bud. 

@natur: hvad tror du sådan en opgave vil stå i? Der skal laves x2 moduler der kan trækkes fra hinanden på ca. 125 cm hver.

@erik: hvor tyk ville du mene birkefineren bør være og kunne bambus være et alternativ?

Tør ikke gætte beløb - men kender en, der har fået lavet noget træpladearbejde ved Bo&Co?, til en meget fair pris....

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis