Realistisk besparelse med nyt gasfyr

Jeg har lige købt et hus med et ældre gasfyr. Kender ikke den præcise alder, men i energirapporten står der at man kan spare op til 7000kr om året, alene ved at skifte til et nyt kondenserende fyr.

Ham der boede her før, brugte for mellem 17-18000 om året på gas. 

Synes det lyder af meget med 7000kr. Er det realistisk at forvente så stor en besparelse alene ved et nyt fyr? Eller skal man nærmere forvente 2-3000kr? Tænker at energirapporten bare går ud fra nogle tabeller eller lign. Der må være nogen der har fået skiftet et gammelt fyr og selv have fået en hvis besparelse :)

Fyret skal skiftes uanset hvad, men det er rart at vide hvad jeg egentligt kan forvente af besparelse


 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kan spares OP TIL 7000kr.

Hvis der allerede er et kondenserende fyr, er det begrænset hvor meget du kan spare "bare ved udskiftning".

Der hvor du kan spare lidt/meget, er ved at pumpen i fyret er lidt mere energi optimeret.

Den store "besparelse" kan komme ved at skifte over til f.eks. en varmepumpe (luft-vand) samtidigt med du har et el-producerende solfanger anlæg, så du forsyner en stor andel af dit eget strømforbrug til varmepumpen.


Hvis du har brændeovn, kan du skifte til en model med "gris", så den kan supplere centralvarmen når brændeovnen kører.


 

Her er hvad der præcis står 

Der er kun gasfyret og det vil også være langt det billigste at skifte til, efter hvad jeg har fundet frem til at priser indtil videre Savner bare en realistisk besparelse, så jeg ved lidt om hvor lang tid det vil tage, før det har sparet sig ind igen.


 

Du skriver at fyret skal skiftes uanset hvad. Kunne du så ikke vente og se den realistiske besparelse til den tid? Rapportens beskrivelse af nuværende fyr er at det er en gammel raslefætter, der æder energien. En stor besparelse vil der være, specielt med tænd/slukfunktion og nu varmsvandbeholder og pumpe. Men alt i alt har energirapporter kun skeamer at gå efter. Der står sikkert også anden forbrugsomkostning end virkeligheden var.


 

Varmepumpe 80-100.000 kr. Solcelle-anlæg 80-100.000 kr. = temmelig lang afskrivningsperiode i forhold til gas. 

Har du overvejet pillefyr/ovn, det er ca. 1/2 pris af gas. Fås fra 16-17.000 kr. 

Fx. denne her: https://www.hedestoker.dk/6043_langaa_pillefyr_17kw.html?gclid=CjwKCAjw8_nXBRAiEiwAXWe2yfzLUstHZ7lwVM2AKON5R4QOApQew3H1aH5pq0yZQiMcM9hrXq8gdhoCKf0QAvD_BwE

Foreligger der en tidligere lovpligtig "eftersynsrapport", her vil bl.a. røggas temperaturen og røgtabet fremgå?

Tidligere, her på vejen, var der en beboer med "tilsvarende" gasfyr. Her målte jeg røggas temperaturen til ca. 245 gr. I den grad varme til gråspurvene.

Efter installering af kondenserende gasfyr gik hans gasforbruget fra små 3000 m3 til ca. 2000m3.

Såfremt dit nuværende gasfyr har tilsvarende ekstrem høj røggas temperatur er den anførte besparelse på op til de anførte kr. 7000 et særdeles kvalificeret bud, som ikke er kommet ud af den "blå luft".

Annonce

Jeg har læst at for hver 10-15 gr. røgtemp. stiger, falder virkningsgraden ca. 1% i kedlen. 

Jeg har fundet den her, ved ikke om det er det

Har også fundet ud af fyret er fra 1997


 

Realistisk kan du spare forekellen mellem nedre og øvre brændværdi - som er ca. 10% på mængden af gas.

Måske bruger dit fyr op til 70-80 watt og kan måske reduceres til 25 watt = 50 watt besparelse = 160 kr /år i elektricitet.

Jeg skiftede fyr i 2014, det gamle var fra 1995, nu brugte jeg ikke gas som primær opvarmning, jeg brugte brændeovnen, så jeg kan ikke sige så meget om gassen, ud over vores "sommerforbrug" når varmen er slukket er faldet 20-30%, vi har dog lige i denne vinter ikke brugt brændeovnen ret meget, og selvom det er en dårlig sammenligning med 1 vinter, da nogen vintre jo er varmere end andre, så vil jeg gætte på en besparelse på mindst 10%..

Men strømforbruget er godt nok faldet, vi kunne tydeligt se på  det månedlige strømforbruget hvilke måneder varmen var tændt, nu kan vi ikke se nogen forskel. så der skal nok være en 5-700 kr tjent alene der, 

En absolut uvidenskabelig observation: da vi skiftede fra en ikke-kondenserende til en kondenserende kedel for en del år siden, sparede vi 25-30% gas. Det vil i dit tilfælde blive 5-6.000 kr årligt. Dertil kommer besparelsen på el, så de 7.000 lyder ikke urealistisk.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis