Fælles grund

Jeg har en ældre genbo, som for nogle år siden købte en fælles grund fra et nedrevet vandtårn sammen med naboen ved siden af. Naboen (daværende) byggede dengang en udestue, som lå ca 1 meter fra skel til vandtårnet, hvilke der blev set gennem fingre med fra det lokale vandværk, til trods for der er vinduer mod skel. Nu ejer de to naboer grunden fælles og min genbo mener hele arealet så er fælles, og derfor er udestuen ulovligt opført, og et permanent hegn der skiller de 2 på grunden skal også væk. Jeg har flere gange sagt, han gjorde en stor fejl ved ikke at købe hele grunden selv, fordi der er tinglyst ham vejret, fra offentlig vej og forbi han nabos hus og deres fælles grund. Hans nuværende nabo, vil selvfølgelig ikke give afkald på sin del af fællesgrunden.  

Hvad siger reglerne for sådan en sag ??

Tak for svar - Carsten


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altså manden med udestuen, har vinduer ( 1 m )fra skel til en grund som han selv ejer med 50 %. Og den ældre genbo er medejer med sine 50 %

Oprindelig er der sikkert ikke oprettet nogen aftale om benyttelsen, (sameje kontrakt) ellers kunne det jo være retningsgivende. 

Rent logisk så ville begge have lov til at bevæge sig på hele grunden, dog respekterende vejret m.m. Men jeg kan dog godt se problematikken hvis den ene er f.eks. mekaniker og bruger grunden til at opmagasinere gamle biler. Så kan den anden gå på de 50 % jord imellem disse. 

Men så til en af mine kæpheste. DET GODE NABOSKAB. livet er for kort til nabo stridigheder. 

Lige da jeg startede på at læse denne tråd, kom min 91 årige nabo gående igennem hækken, over min indkørsel og tilbage igen med sin rollator. Jeg kunne se at han lige havde tid til at kigge ind i min carport, for at se efter hvilke tovligheder der nu var gang i. 

Det er fandme hyggelig.  







Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg prøver bare at danne et overblik ud fra dine beskrivelser i starten af tråden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis