Fjernvarme installation

Hej allesammen. 

Mig og kæresten skal til at købe hus. 

Huset har lige nu elvarme, og vi vil gerne have fjernvarme. 

Vi har en VVS mand i vores familie som gerne vil lave det, så det eneste der kommer til at koste er materialerne. 

Så er det bare lige, hvordan med forsikring. Han er jo autoriseret, men skal lave det "privat" er det så evt muligt at få en fra et VVS firma til at komme ud og godkende det så forsikringen skulle dække hvis der endelig ville ske noget? :-) 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det tænker jeg ikke at du vil få nogen til at godkende, for i det øjeblik hvor de godkender, og udfylder en attest derpå så er det deres forsikring der træder ind og skal dække evt. ulovligeheder.

Der er ikke en lov der siger at fjernvarme skal laves af en autoriseret. Derimod er det et krav fra de forskellige fjernvarmeselskaber.

Kan ikke se hvorfor jeres bekendte ikke skulle kunne lave det. Og tror næppe der skal underskrives noget i den forbindelse.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det er ikke lovligt at arbejde på fjernvarmeanlæggets "trykside"uden autorisation, så er det et direkte anlæg er der ikke noget at gøre.

Er fjernvarmeanlægget med varmeveksler på varmekredsen, er der lovgivningsmæssigt ikke noget i vejen for at arbejde på radiator- og gulvvarmeanlæg. Nogle fjernvarmeselskaber stiller dog krav om at alt arbejde med fjernvarmeanlæg udføres af autoriserede.


Søren O

Når du i skal have lavet det hele fra bunden, så vil jeg anbefale dig at få lavet det med indirekte fjernvarme, da du på den måde kan få bedre total økonomi i forbindelse med fjernvarme forsyningen/retur, da du så kan opnå en bedre retur temperatur.

Bonusen ved at køre indirekte, er at du må arbejde på dit eget anlæg, og at det kun er rørene udefra (primær siden) der skal en "regning" på.

Sørg for at få lavet anlæget til at køre med lav fremløbs temperatur, så kan du få endnu bedre udnyttelse af anlægget, og samtidigt er du forberedt på at skulle skifte til gulvvarme.


 

Steensen - du får den bedste afkøling på fjernvarmevandet med direkte anlæg, så hvad det angår, er direkte anlæg absolut at foretrække.


Søren O
Annonce

Velkommen på lds.

Det er en udbredt myte at forsikrings selskaber kan komme efter folk hvis der ikke er bevis for autoriseret arbejde. Private har ikke pligt til at gemme regninger m.m. og der skal normalt ikke skrives under på noget til forsikringsselskaber. 

Men skal du have lagt fjernvarme ind, skal der jo ansøges om det, i skal skrive under på at i vil indgå på deres betingelser, ( betaling m.m. ) Og så skal en autoriseret anmode om en måler. Men hvis jeres ven er autoriseret, så er der ingen problemer selv om han kun får en ( flaske vin for det   )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ev elmand - hvem ansøger man om det? 

Har snakket med Trefor og de vil gerne ligge fjernvarme ind i huset. :-) 

I skal blot bestille tilslutningen ved trefor. Jeg sender dig lige en personlig besked med lidt fif.


Søren O
Søren O skrev den 16-05-2018 21:07:35

Steensen - du får den bedste afkøling på fjernvarmevandet med direkte anlæg, så hvad det angår, er direkte anlæg absolut at foretrække.

 Det er så et regulerings spørgsmål. For du kan efter min logik nemmere sørge for at holde en lav retur temperatur inden for husstanden, ved at bruge et shunt loop ala gulvvarme, og dermed også holde en lav retur temperatur på dit fjernvarme, og dermed få mest ud af anlægget.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis