Gulvvarme på kældergulv uden udgravning (reel evaluering)

Har fundet et par tråde der omhandler emnet, og der lyder oftest et overordnet svar i retning af: "Det skal gøres ordentligt" eller "Loftshøjden bliver for lav" eller "Det er ikke forskriftsmæssigt/lovligt".


Men jeg har ikke fundet nogen evaluering af hvor funktionelt metoden vil være i en dansk hverdagsfamilie. Udgravning og understøbning er ikke en økonomisk mulighed, da det vil være lige så dyrt som en tilbygning, så jeg søger evaluering af et billigere, og selvfølgelig mindre ideelt, alternativ.

Planen går på gulvvarmeslanger i 30mm polystyren sporplader med varmefordelingsplader, lagt direkte på kældergulv? Det sluttes af med trægulv.

Vil varmetabet blive uforsvarligt, og dermed også umuligt at holde kælderrummene varme nok om vinteren?


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Svært at sige, det kommer an på mange ting såsom hvor varmt du vil have det, og hvor ofte, og hvor mange m2, hvor mange penge du har du til varmeregningen og hvor mange du vil "ofre" ift komforten. Er der isoleret en smule i forvejen, er det beton...

Bare lige et par stikord, håber nogen har sådan en løsning og kan fortælle om deres varmeforbrug.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 15-05-2018 16:38:48

Svært at sige, det kommer an på mange ting såsom hvor varmt du vil have det, og hvor ofte, og hvor mange m2, hvor mange penge du har du til varmeregningen og hvor mange du vil "ofre" ift komforten. Er der isoleret en smule i forvejen, er det beton...

Bare lige et par stikord, håber nogen har sådan en løsning og kan fortælle om deres varmeforbrug.

 Det skal bruges som børneværelser, så temperaturen skal være de 21 grader, eller svarende til oplevelsen af 21 grader med radiatorer.

Der skal lægges gulvvarme på 40m2.

Der ligger lige nu cementgulv. Ved ikke om der er beton under klaplaget. Men huset er fra 50'erne, så eksisterende isolering er mindre end tvivlsomt.

Hvis bare løsningen kan måle sig økonomisk med radiatorer, vil det være ok. Regner med at temperaturen kan sænkes 1-2 grader, når varmen kommer fra gulvet.

Tænker at varmen alt andet lige vil afsættes noget bedre op gennem trægulvet end ned gennem polystyrenen. Men måske husmandslogik ikke gælder her.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.

Jo der er noget logik i det. Varmen stiger helst opad. 

Men træ er dårligere varmeleder end beton, og 30 mm polystyren er ikke meget. Der er desuden spor i så der hvor rørene er, er det tyndere. Så fifty fifty, altså 1/2 delen af varmen ned i jorden og 1/2 delen op i værelset. Det er mit bedste bud. 

´Prøv lige at hugge et hul i gulvet, så du får vished om hvor dybt din sokkel går ned, og dermed hvor meget isolering du kan få under nyt betonlag uden at understøbe. Og regn så med den bedste polystyren, ( den med grafit) Og så 8-9 cm beton, med  rionet og gulvvarmeslanger i. Kan du få 20 cm isolering under er det meget bedre.

Det koster ikke meget at hugge op og grave ud som LDS. Og så skal du  have isolering og 4 m3 beton. 

Denne pris skal holdes op imod 30 mm sporplader og varmefordelingspladerne



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-05-2018 20:14:28

Jo der er noget logik i det. Varmen stiger helst opad. 

Men træ er dårligere varmeleder end beton, og 30 mm polystyren er ikke meget. Der er desuden spor i så der hvor rørene er, er det tyndere. Så fifty fifty, altså 1/2 delen af varmen ned i jorden og 1/2 delen op i værelset. Det er mit bedste bud. 

´Prøv lige at hugge et hul i gulvet, så du får vished om hvor dybt din sokkel går ned, og dermed hvor meget isolering du kan få under nyt betonlag uden at understøbe. Og regn så med den bedste polystyren, ( den med grafit) Og så 8-9 cm beton, med  rionet og gulvvarmeslanger i. Kan du få 20 cm isolering under er det meget bedre.

Det koster ikke meget at hugge op og grave ud som LDS. Og så skal du  have isolering og 4 m3 beton. 

Denne pris skal holdes op imod 30 mm sporplader og varmefordelingspladerne


Fifty/fifty er en dårlig deal. Men tror ikke vurderingen er helt skæv. Hvis nogen rent faktisk havde noget erfaring, ville det være fantastisk.

Huset er ikke mit, endnu, så jeg har begrænsede muligheder for at undersøge så meget mht. fundamentsdybde. Men jeg er med på at udgravning og støbning ville være optimalt.

Dog kunne jeg se en idé i at lade være med at støbe, men lægge 200mm isolering, og gulvvarme-sporplader ovenpå. Det burde kunne lade sig gøre, ifølge Sundolitt (http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton). Så sparer man nogle centimeter, og får bedre varmeregulering. Dog vil gulvet da ikke stabilisere fundamentet, hvilket måske er nødvendigt i en kælder.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.

Sig mig er kælderen overhovedet egnet/godkendt til beboelse?

Jeg ville ikke lade mine børn sove et sted hvor der ikke var ordentlige redningsåbninger m.m.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Kermit_369 skrev den 16-05-2018 11:32:55

Sig mig er kælderen overhovedet egnet/godkendt til beboelse?

Jeg ville ikke lade mine børn sove et sted hvor der ikke var ordentlige redningsåbninger m.m.

Der er gode store vinduer, man kan komme ud af. De er nok ikke store nok ifølge foreskifterne, men selv en voksen ville snildt kunne kravle ud. Jeg er mere bekymret for komfortniveauet omkring varme og indeklima. Det er trods alt en kælder, med den fugtopstining der altid følger med. Her vil udgravning også være kærkommen, men understøbning kommer som tidligere nævnt ikke på tale.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.

Du kommer til at have 1-3cm isolering imellem dine varmeslanger og betonen som er en god varmeleder ned mod undergrunden der har en helårstemperatur på 7-8 grader - nettoeffekten er at du kommer til at betale kassen for det varmetab.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvad med radon i kælderen?


 

Man kan også lave en kombination hvor gulvet kun opvarmes så det ikke er fodkoldt, og resten står en radiator for. Det vil du spare rigtig mange penge på.


Elektronikteknikeren

Varmetabet bliver nok for stort, kan jeg godt se. Det bliver ikke en ordentlig løsning.

Og radon, ja. Det er også et problem. Dog vil jeg tro der kan stryges et sikringslag på, der holder radon for døren.

Kombinationen af gulvvarme og radiatorer spolerer lidt idéen i at have gulvvarme. Det er jo også for at få flere indretningsmuligheder, at gulvvarme er den foretrukne løsning.

Jeg må få konstateret hvor langt fundamentet går ned. Bygningstegningerne giver ikke noget sikkert tal for fundamentsdybden.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis