Smeltesikringer eller automatsikringer

Jeg har haft en elektriker ude og lave lidt af hvert. Han mangler lidt småting endnu, og jeg tænkte om jeg skulle få ham til at udskifte de gamle smeltesikringer med nogle nyere automatsikringer?

De ligner lidt dem på billedet her, men de er dog ikke fra Servodan.
https://www.wattoo.dk/tytan-i-gruppeafbryder-1p-n-2-16a-3419700697

Vil der være nogle fordele ved det, andet end at få nogle nyere sikringer, og at det er en smule hurtigere at slå dem til, skulle de nu gå.
Jeg oplever ikke umiddelbart problemer med de nuværende, kun hvis jeg en (læs: meget) sjælden gang har problemer med f.eks. for stor startstrøm. 

Jeg har 4 grupper á 1P+N 10 A, og 2 grupper kraft, en på 3P+N, 16 A og 3P+N, 10 A (mener jeg). Umiddelbart er materiale udgiften ikke sindssygt stor, men elektrikeren skal selvfølgelig også betales. Eller skal jeg bare lade de gamle være, de fejler jo sådan set ikke noget? :)


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville lade de gamle være. Du vinder ikke rigtig noget ved at skifte dem.

Smeltesikringer som du har nu er bedre til at klar startstrømme.  Det du umiddelbart kunne gøre er at købe 13A sikringer i stedet for 10 A Så bliver sjælden gang til meget meget sjælden. 

Det kan umiddelbart skiftes uden at gøre andre ting. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jenshøj skrev den 15-05-2018 12:18:37

Jeg ville lade de gamle være. Du vinder ikke rigtig noget ved at skifte dem.

 Du har nok ret


ev elmand skrev den 15-05-2018 12:27:51

Smeltesikringer som du har nu er bedre til at klar startstrømme.  Det du umiddelbart kunne gøre er at købe 13A sikringer i stedet for 10 A Så bliver sjælden gang til meget meget sjælden. 

Det kan umiddelbart skiftes uden at gøre andre ting. 

Der står Max 10A, jeg gætter der er en grund til det, selvom alle ledninger ser ud til at have den rette tykkelse, og der er ikke stofledninger osv.
Hvordan er reglerne for A, B, C og D type automatsikringer i beboelse? B er vist standard, men en mere træg sikring kunne jo gøre tricket. Det sidste spørgsmål er dog mest teoretisk, jeg tror bare jeg lader de gamle være.

Det var mere om der var en decideret fordel ved at skifte, andet end at få nogle nyere sikringer

Der står max 10A da det førhen var 10 eller 16A smelte sikringer, men de laver 13A nu, hvilket typisk var den primære fordel ved at gå fra smelte til automat sikring, at man kunne komme op på 13A i stedet for 10A. Lednings tværsnittet kan godt trække det, men det kan, med meget lav sandsynlighed, måske blive et problem at "knalde" sikringerne ved kortslutning "øjeblikkeligt", men det er nok til at smelte dem via overlast, om end det vil tage op mod et sekundt frem for hundrededele sekunder.


 

Det var det meget teoretiske, men i praksis, er det blevet tilladt at sætte 13 A sikringer i hvor der før var 10 A. Det gælder også ved "stofledning"




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

den med stofledninger, er de ikke tyndere end 1,5kvadrat, vil der ikke være risiko med 13a i en gammel instalation ?

Stofledninger er ikke nødvendigvis tyndere end 1,5 mm2 men der findes ledninger fra omkring 2. verdenskrig på 1 mm2 og så må man ikke gå op til 13 A Men de er sjældne.

Jeg var ved at finde paragraf, men det lykkedes ikke lige.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis