Cembrit bølgeplader: 10graders fald i stedet for 14graders fald

Jeg er ved at bygge et kolonihavehus, og får problemer med at overholde kravet omkring 14graders taghældning. Problemet er, at lofthøjden bliver for lille, hvis jeg laver 14 graders fald.

Derfor vil jeg rigtig gerne ned på 10grader. Der er tale om ensidigt fald, og fladen er omkring 5,5 Mx 10,5 M.

Jeg tænker ikke umiddelbart at det er et stort problem, hvis jeg er omhyggelig med tætningsbåndet. Jeg har tænkt mig både at sætte bånd i de vandrette og lodrette samlinger på taget.

Hvad er jeres tanker? Jeg er godt klar over, at der ikke er garanti, hvis jeg afviger fra de 14 grader.


Jeg er ved at bygge et kolonihavehus, og får... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
anders_ac skrev den 15-05-2018 08:50:02

Efter lige at have sovet på det, er jeg ved at overveje tagpap.. Så kan jeg øge løfthøjden yderligere, og gå ned til 5-6 grader fald på taget. Jeg har ikke selv prøvet at lægge pap før, men det ser nogenlunde simpelt ud med de 1-lags løsninger man kan få. (Jeg er tømrer.)



 du er vel forhåbentligt ikke selv tømrer, og starter en debat som denne? 

åh nu er vi jo ikke sådan vant til at man "kommer efter hinanden"  har på siden. Man kan jo være tømrer på mange niveuer. Er man lærling eller arbejder med noget andet er det da et meget relevant spørgsmål.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tømreren22 skrev den 15-05-2018 18:20:39

 du er vel forhåbentligt ikke selv tømrer, og starter en debat som denne? 

Nu skyldes debatten jo hovedsageligt, at en konstruktør jeg kender mener, at bølgeplader tidligere har været officielt godkendt ned til 10 grader. Derfor kunne nogle af jer herinde have erfaringer med det. Desuden har eksempelvis Wezio jo erfaret, at det har været tæt i 6 år, med 5 graders hældning. 

Men du er måske af den overbevisning, at man under ingen omstændigheder kan bøje reglerne indenfor faget. :)


Om ikke andet så tak for hjælpen allesammen. 

tømreren22 skrev den 15-05-2018 18:20:39

 du er vel forhåbentligt ikke selv tømrer, og starter en debat som denne? 

 Nu er du kommet med 3 indlæg i denne tråd, alle sammen uden at bidrage med noget konstruktivt. Hvis du er så klog på tømrer faget, at alle andre skal tales ned til. Jamen hvorfor birager u så ikke? Så kunne vi alle jo blive klogere.

tak og undskyld opstødet


Mit hus har en taghældning på 12 grader og der har der været eternit tagplader siden det blev bygget i 1954 og indtil sidste år. Der har ikke været noget vand, der kom igennem selv om huset ligger relativt højt og derfor udsat for vindpåvirkning.

Jeg mener også at kunne huske, at det tidligere var 10 grader, der var grænsen for taghældningen

Annonce
anders_ac skrev den 16-05-2018 14:22:14

Nu skyldes debatten jo hovedsageligt, at en konstruktør jeg kender mener, at bølgeplader tidligere har været officielt godkendt ned til 10 grader. Derfor kunne nogle af jer herinde have erfaringer med det. Desuden har eksempelvis Wezio jo erfaret, at det har været tæt i 6 år, med 5 graders hældning. 

Men du er måske af den overbevisning, at man under ingen omstændigheder kan bøje reglerne indenfor faget.


Om ikke andet så tak for hjælpen allesammen. 

 Det står der intet om, men ja jeg er af den overbevisning af fagbøger, produktvejledninger og dimensionsberegninger er lavet for at det skal overholdes, for som tømrermester giver det absolut ingen mening af stå med ansvaret for noget der ikke er korrekt udført, sådan håber jeg alle tømrer har det, for bøjning af regler, fører intet godt med sig på længere sigt. 

subwoof skrev den 16-05-2018 15:39:02

 Nu er du kommet med 3 indlæg i denne tråd, alle sammen uden at bidrage med noget konstruktivt. Hvis du er så klog på tømrer faget, at alle andre skal tales ned til. Jamen hvorfor birager u så ikke? Så kunne vi alle jo blive klogere.

tak og undskyld opstødet


 Kære subwoof
Nu er du kommet med 1 indlæg i denne tråd, alle sammen uden at bidrage med noget konstruktivt, faktisk kun kører det op i en spids, i en diskussion du faktisk ikke burde blande dig i.
hvis du er så klog på menneskeheden, at du skal pege så meget fingre, jamen hvorfor bidrager du så ikke, så vi alle kan blive lige så store og hjertevarme som dig?

Selv tak
Men hvis du nu endelig skulle, kunne du jo læse min første kommentar, der vil give dig et meget klart billede på, hvad jeg mener om denne sag.
BUM DU! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis