Cembrit bølgeplader: 10graders fald i stedet for 14graders fald

Jeg er ved at bygge et kolonihavehus, og får problemer med at overholde kravet omkring 14graders taghældning. Problemet er, at lofthøjden bliver for lille, hvis jeg laver 14 graders fald.

Derfor vil jeg rigtig gerne ned på 10grader. Der er tale om ensidigt fald, og fladen er omkring 5,5 Mx 10,5 M.

Jeg tænker ikke umiddelbart at det er et stort problem, hvis jeg er omhyggelig med tætningsbåndet. Jeg har tænkt mig både at sætte bånd i de vandrette og lodrette samlinger på taget.

Hvad er jeres tanker? Jeg er godt klar over, at der ikke er garanti, hvis jeg afviger fra de 14 grader.


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske hvis overlappet er noget større og der er undertag også... 

Skal det være bølgeplader? hvad med tagpap eller ståltag i lange baner.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville vælge et andet materiale. Her ville tagpap tag være det ideelle. Det er ikke så meget garanti jeg tænker på, det er mere vand ind i dit hus. 

Når det regner OG blæser fra den rigtige side, presses vand op under plader. Og selv om du er omhyggelig med tætningsbånd, så kan det sagtens komme forbi. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja jeg vil heller ikke mene eternitplader er en god løsning, selv med 14 gr fald, kan man nemt få problemer, hvis det regner og blæser, så vandet blæses op af taget, skal der ikke meget utæthed til før der er problemer.

Med tagpap kan du nøjes med et meget lille fald..

Ståltrapetz tagplader i fuld længde kunne også være en mulighed.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 14-05-2018 19:15:51

Ja jeg vil heller ikke mene eternitplader er en god løsning, selv med 14 gr fald, kan man nemt få problemer, hvis det regner og blæser, så vandet blæses op af taget, skal der ikke meget utæthed til før der er problemer.

Med tagpap kan du nøjes med et meget lille fald..

Ståltrapetz tagplader i fuld længde kunne også være en mulighed.

 hvad basere du det dit udsagn om eternitplader med 14 graders fald på? 

Annonce

Jeg kan godt høre, at i ikke er helt vilde med ideen . Jeg ved gennem en bekendt som er konstruktør, at Cembrit tidligere har anbefalet at anvende tætningsbånd langs endestød, hvis hældningen er ned til 10grader. Måske skal jeg ringe og høre om det har givet problemer, siden de er stoppet.


Som det ser ud lige nu, så tænker jeg stadig i at montere plader med 10graders fald, men så også montere et lag diffusionsåbent undertag. Så kan jeg næsten ikke forså, hvis det skulle give problemer - men hvad siger i?


tømreren22 skrev den 14-05-2018 19:22:22

 hvad basere du det dit udsagn om eternitplader med 14 graders fald på? 

 Det har jeg på min garage, og dermed dårlige erfaringer, med der kan blæse vand baglæns, gennem samlingerne.



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg byggede på et tidspunkt et skur/carport på 11x4,5meter med ensidig taghældning på ca. 5 grader. Da jeg var meget træt af plastik trapez-plader, valgte jeg at lægge Cembrit B7 bølgeplader på. Med normalt overlap og skumbånd i alle samlingerne. I de seks år vi boede der, havde vi på intet tidspunkt vandindtrængen. Bygningen vendte mod nord og lå ud til naboskellet. 

Skulle jeg gøre noget lignende igen i dag, ville jeg nok vælge tagpap. For taget fik en lille anmærkning i tilstandsrapporten grundet den lave hældning.



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Efter lige at have sovet på det, er jeg ved at overveje tagpap.. Så kan jeg øge løfthøjden yderligere, og gå ned til 5-6 grader fald på taget. Jeg har ikke selv prøvet at lægge pap før, men det ser nogenlunde simpelt ud med de 1-lags løsninger man kan få. (Jeg er tømrer.)



Det er såmænd ganske nemt at brænde 2 lag på også.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis