beskytte pallerammer

Skal have sat nogle pallerammer op i haven. Der skal være jord i dem. Men tænker de ikke holder længe konstant udsat for fugt. Hvad er det bedste man kan gøre for at forlænge levetiden på dem?


 

Skal have sat nogle pallerammer op i haven. Der... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Axell skrev den 15-05-2018 12:56:24

Det er da noget jeg skal afprøve engang når jeg får fat i noget npk. Har nogle gamle høballer. Måske de også kan bruges. 

 Ja hvis det er enghø og du gerne vil lue ukrudt, såå...    

  ..måske godt med græsfrø i.

For at vende tilbage til dine pallerammer   https://www.youtube.com/watch?v=uvhvR8KwWhw&feature=youtu.be

Jo, interessant metode. Men er det undersøgt, om den holder ligeså godt som træbeskyttelse at svide overfladen med en gasbrænder.



 

Sakset fra en erfaren havemand. "Både i gamle dage og i dag bruger nogle mennesker stadig brænding af fx. stolpepæle - i den ende der skal stikkes i jorden. Jeg har selv brændt pæle på den måde (dengang over et bål) da jeg skulle lave indhegning til mine heste i 80'erne. Det forhindrer/forsinker nedbrydningsprocessen (svampe/fugt/indsekter) med temmelig mange år - selv på de blødere/mindre holdbare træsorter". 

Jo, tror også et bål varmer træet mere op end en gasbrænder der bare køres hen over.

Men det er en nem måde at få en pæn sortbrun overflade i stedet for at bruge maling. Billig, hvis man haar en gasbrænder i forvejen. Tror jeg vil bruge metoden på de hegnspæle jeg har liggende næste gang jeg brænder bål. Så er de klar til når der skal repareres hegn. De er ikke alle trykimp. Måske det også har en effekt på den ende der vender op og udsættes for vand.


 

Nu er det selvfølgelig ikke muligt med hegnspæle der i forvejen er tilspidset. Men stolper (og hegnspæle der endnu ikke er tilspidset) her er det en fordel at sætte den ende der svare til toppen (groretningen) ned i jorden, så suger træet ikke så meget vand.    

...æh, kunne du ikke bare skifte de paller, når de er smuldret??


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også