beskytte pallerammer

Skal have sat nogle pallerammer op i haven. Der skal være jord i dem. Men tænker de ikke holder længe konstant udsat for fugt. Hvad er det bedste man kan gøre for at forlænge levetiden på dem?


 

Skal have sat nogle pallerammer op i haven. Der... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tænker at de der knoppet drænplader i sort plast-ruller man bruger til udv. kældervægge under terræn som kræver fugtbeskyttelse vil være særdeles velegnet. 

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det skal være sååå moderne at upcycle, og derfor er det fint at genbruge pallerammer i haven.
Men at begynde at hælde penge efter dem i form af træbeskyttelse, grundmursplader, plastik og flamingo, må siges at ligge milevidt fra upcycling tanken.
Så byg dog af trykimprægneret træ og brug Ivarplank, der holder en menneskealder, hvis det handler om at lave et højbed der skal holde længe.

Accepter at pallerammer har en begrænset levetid..... Om 2-4 år er de sikkert totalt umoderne og bliver alligevel smidt ud til fordel for det der så til den tid er moderne.      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Har ikke tænkt på miljø eller æstetik. Kun at finde den billigste og nemmeste måde at få et højbed. De pallerammer skal stå omme bag min lade.

Men tak for de mange input. Der er lidt forskellige løsninger. Men den med plastikgræskant lyder fiks i stedet for at stå og fedte med pensel og træfix. Næste gang må jeg så se nærmere på de betonbrætter nævnt længere oppe.


 

Halm højbede til en femmer stykket så kan det vist ikke blive billigere   Men husk ikke sprøjtet (ned visnet korn med roundup) halm. 

http://drivhusklubben.dk/profiles/blogs/f-en-ukrudtsfri-k-kkenhave-ved-at-dyrke-i-halmballer 

Annonce

tja. i artiklen du liker til, angives prisen til ca 20kr/balle. Jeg vil tro at der skal 3 baller til at fylde det samme som en palleramme. Og så holder de kun et år. Pallerammer kan du få i dba for ca 60kr stk og de holder i hvert fald 6 år. du kan hente gratis jord ude på genbrugspladsen. Så måske et par l benzin oven i.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

20 kr er vist københavnerpriser, her i provinsen køber vi  Morten Korch baller til 5 kr stk. 

Ja målene er 70x35x45 cm, så mere arbejdsvenlig højde, end et højbed på kun 20 cm pr palleramme. Og ja de holder godt nok kun et år, til gengæld kan man bare sparke til dem og sprede de sørgelige rester i sin køkkenhave efter endt brug, fantastisk humus til køkkenhaven.   

Lyder da smart. Men der er ikke meget næring i en halmballe. Det må kræve en masse gødning og vanding.


 

Når først halmbundter er vandet godt igennem, holder de fint på fugten indeni (suger nærmest som en svamp). Ja hver halmbundt bør have en håndfuld NPK eller substral- gødning for at sætte gang i omsætningen. 

Ps. Det er vigtigt at halmbundterne vender rigtigt, og det er med den ene af skårsiderne opad. Så suger de bedst og det er nemmest at potte fx. tomatplanter ud. 

Pps. Da jeg var ung mand, dyrkede et lokal gartneri agurker kun i halmballer (godt nok i drivhuse) i lange baner - de stod oven på jorden.

NB. Jeg har forresten fundet ud af at det er en god ide at købe friske halmbundter om efteråret, og så lade dem stå ude hele vinteren, så er de godt vandmættet når de skal bruges i den kommende sæson. 

Det er da noget jeg skal afprøve engang når jeg får fat i noget npk. Har nogle gamle høballer. Måske de også kan bruges. 


 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også