Geberit indbygningscisterne i 400mm hulrumsvæg?

Hej Alle,

Kan nogen venligst forklare hvordan man installer et indbygningscisterne i et 400mm tykke hulrumsvæg i et nyt byggeri?

Jeg kan ikke se hvordan man fastgør cisterne hvis man bygger pørbeton indre væg først og så bagefter den ydre teglstens væg?

Hvis men kikke på Geberits installations video så skal cisterne fastgørse til ydervæg. Er det en andre metode man plejer at brug til nyt byggeri?

https://youtu.be/SkNzRD-I1Ao

Er det nogen som har erfaring med det?

På forhånd tak!


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Cisterne stativ kan sagtens fastgøres i gulv og indervæg alene. Altså ud i siderne af det hul man har i indervæg. Der afsluttes med et stykke tyndere væg foran cisternen, så rør og bolte kan nå ud til kummen, og så der er plads til så meget isolering som muligt bag cisternen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Orla,

Det er en tilbygning på en 60’er hus så tæthed’s krav er ikke så vigtig i den tilfaldt!

@Erik: Geberit Sanblock behøve ikke nogle tynde væg fordi den er lavet til at være en del af væg som jeg kan se.


Fordi man har et 60'er hus, behøver man ikke at fortsætte med at lave fejlene fra den gang, og tæthedskravene er faktisk kommet for at sænke energiforbruget, hvilket jo også lykkes ganske godt.

Derudover er der jo også komforten med f.eks. trækgener.

Så bygger man vel bare en ramme i porebeton rundt og bag cisternen, evt kan multipor benyttes hvor man vil undgå kuldebroer. Således er cisternen planforsænket og væggen smyger sig bag om cisternen og der kan bygges op foran denne med f.eks.50mm porebeton.

Husk at bevare inspektionsmulighed gennem knap panelet, samt ingen skjulte rør samlinger i mur, dvs PEX føres i ét stykke rør i rør frem til cisternen hvor tilslutning foretages inde i denne.


Elektronikteknikeren
Annonce

Jeg har projekteret 2 i et hus fra 2009. Det er ikke trykprøvet, og derfor ikke i bedste energiklasse. Der er almindelige vandskuret murten på indermuren, som så er muret op af overspårne sten. Der er ikke antydning af træk eller mærkbar kuldebro. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kan nemlig sagtens lade sig gøre i virkeligheden, hvis man tilhører kategorien af håndværkere som tænker sig om og udviser rettidig omhu.

Om det bliver godt og brugbart handler oftest mere om udførslen end alle de teoretiske løsningsmodeller vi smider på bordet her.


Elektronikteknikeren

Det kan laves på flere forskellige måder. Har nogle billeder, men kan ikke ligr finde ud af at ligge dem ind her. Du skal bruge nogle store vinkelbeslag, på sanblocken er der lavet til at skrue en bolt I siden, den følger vist nok med sanblocken mener jeg og så skruer du den på gasbeton væggen. Men husk som Orla skriver at det skal tætnes omkring afløb og trykknap, med mindre du gerne vil sidde i træk når du sidder på kummen 😀 Men syntes jeg har hørt mange steder at det revner i siderne mellem sanblocken og gasbeton.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis