Danfoss dims på væggen - hvad kan den

Hej Forum

I køkkenet i vores hus har vi denne her dims hængende på væggen oppe under loftet.

Den er fra danfoss og har noget med temperatur at gøre, men mere ved jeg ikke. Der løber en 3-leder und bag i og den klikker når jeg justerer den over og under 5 grader, men anden effekt har den ikke. Hvad er det?

Grunden til at jeg spørger netop nu er at vi skal have fuldspartlet og have filt på, og jeg vil rigtig gerne vær fri for at have den her gule ting siddende på vores nye fine vægge, så hvis jeg kan tage den ned uden at ødelægge noget, så gør jeg det.

På forhånd tak!

Mvh Frans

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan være en termostat til noget varmestyring. Sidder der et (ældre) vejrkompensationsanlæg og styrer fremløbstemperaturen på dit varmeanlæg?


Søren O

Hvilket varmeanlæg har i nu?


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Gudfader den er grim 


Mvh. Christian M
 

@Søren og Gregeren: Vi har udelukkende elvarme, så der er ikke rigtig noget at regulere.

@Christian: Yes!

Hvis i har elpaneler med hver deres termostat, er det bare at pille den dims ned. Den gør ikke noget for jer mere så.

Med mindre i har gammel elgulvvarme et sted?


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Prøv at skrue den ned i temperatur, og se om dine radiatorer stadig kan give varme. Man satte ofte fælles termostat på da individuelle termostater i samme rum er svært at styre. Eller lad en person skrue op /ned med den, og så lad en anden kigge/lytte ude ved sikrings tavlen. Er der noget der lyser eller klikker. 

Det kan være en fælles termostat til alle radiatorer i rummet eller en der styrer natsænkning. 

Grim eller ikke grim det er lidt ligesom man  ser sig gal på noget. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu er jeg blevet lidt klogere.

Den var tilsluttet sikringsgruppen 'Varme 1.sal' og med en polsøger kunne jeg se at der var spænding på konstant. Der sidder en mekanisk kontakt inde i den som slår til ved 7 grader, men den virkede ikke idet der også var strøm på når den burde være slået fra. Vi har desuden to lignenede dimser på første sal, men da vi har skiftet alle radiatorer på nær en, til nogle nyere, virker det lidt unødvændigt at have dem siddende.

Jeg har nu, med kyndig hjælp, får den pillet ned og sat en muffe på ledningen så der aldrig er kontakt mellem fase og nul, og kan konstatere at der stadig er varme på på første sal. Da jeg stadig ikke er klar over om det er noget der skal bruges har jeg dog ladet ledningen sidde så det kan genetableres senere hvis nødvendigt.

@ev elmand: Med hensyn til sikringstavlen så summer den ret højt om sommeren fra netop sikringsgruppen 'Varme 1.sal', men summer ikke om vinteren. Alle forslag og/eller forklatinger på dette er meget velkomne! Jeg har dog konstateret at uanset hvor meget jeg skruede på de her tre dimser, så ændrede sikringstavlens summen sig ikke - den summer når det er varmt men ikke når det er koldt, og kun fra den omtalt sikringsgruppe.

Javel, jeg tænkte nu ikke så meget på selve sikring gruppen, men mere om der var et relæ eller andet der på samme tavle der modtager signal fra termostaten. 

Der kan komme spænding konstant på den ene kontakt i termostaten, og så slår den til på den anden. Det kan du ikke måle med polsøger. 

Er der stadig varme på, kan det være at den sætter spænding tilbage til radiatorer der skal give natsænkning. Men det skal måles igennem. Og det er ikke sikkert dine nye radiatorer har denne funktion.

Kunne den ikek afmonteres nede ved sikringsgruppen, det er ikke smart med ledning ud af væggen bare med et par muffer på, hvis det er aktiv.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også