Limtræ der revner

Hej

En limtræbjælke på min terrasse er begyndt at slå revner:

Som I kan se kan man ane at revnerne næsten går igennem og de strækker sig i bjælkens længde (10 meter). 

Er dette noget at ligge søvnløs over eller er det ligegyldigt? Kunne jeg rette op på dette med f.eks. speciel maling eller kunne man sætte et antal bolte gennem bjælken for at holde den stabil?

Mvh Mikkel

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den kan sagtens tåle nogle revner og stadig have stort set samme styrke, Du kan behandle den til sommer som alt andet træværk. Jeg ville bruge trætjære. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Trætjære har som hovedregel kun fugtbeskyttende effekt på nåletræ.

Lintræsbjælker er som hovedregel udført i nåletræ. Trætjære stopper nedbrydningen af din limtræsbjælke, men ikke yderligere nedbrydning af limen.

Trætjære på nåletræ skal udføres når temperaturen er over 20 grader for at sikre tilstrækkelig indtrængning i træet.

Umiddelbart mener jeg denne behandling med trætjære udsætter en kostbar reparation adskillige år uden risiko, men det kan kun en nærmere undersøgelse afslører.

Desuden vil jeg tage en forsikringssagkyndig med på råd, da dit forsikringsselskab som hovedregel kun dækker pludselig opstået skade. 

Dette spørgsmålet bør du også få afklaret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Træet ser fint ud, men limfugerne er ved at åbne sig. Jeg har lidt på fornemmelsen at den limtræsbjælke ikke er beregnet til udendørs brug.


Det var også min første tanke Bent. På den anden side lyder det usandsynligt at et byggefirma skulle lave sådan en brøler.

Det er nok mere sandsynligt at det er solens stråler der er skurken. Under alle omstændigheder er rettidig omhu den bedste garanti for en økonomisk øretæve.

Derfor foreslaget om sagkyndig bistand.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Limtræ er ikke egnet til vandbelastning som her, selv om den er beskyttet af tagrenden som udhæng, og når limfugerne åbner sig, trækker der vand ind i sprækkerne, hvorefter træet udvider sig lukker omkring fugten, og nedbrydning kan starte.

Alktså: Få den rem dækket ind, så den ikke bliver opfugtet.

Tak for svarene. Jeg vil få den dækket af noget Hardie plank. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også