Højspænding i jorden..

Jeg har støvsuget nettet vedr. mit spørgsmål uden at finde ordentlig svar, til gengæld ved jeg der er et par garvede elektrikere (og havefolk) herinde.  

El-kablet (380/400 volt) til vores hus er i 70-erne ført tværs over naboens græsplæne (i ukendt dybde, dog længere nede end 50 cm) Lige præcis der hvor kablet ligger trives naboens græsplæne ikke særlig godt (det bliver over tid nærmest til en bar 30-40-50 cm bred gold jord linje), det selv om jorden er udskiftet og der gentagne gange er sået nyt græs. Mit spørgsmål er, kan stærkstrøm kabel (stråler) mon påvirke plantelivet. ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror næppe at det er årsagen. Magnetfeltet i et kabel er noget nær udlignet med de 3 faser.

Jeg gætter mere på at der er meget bedre dræning efter der har været gtavet op, end ved siden af kabelrenden.


Søren O

Jeg har aldrig hørt eller set at man kan bemærke kabler i bevoksningen. Når vi taler om luftledninger hen over en mark så kan der nogen gange være lidt afvigelser. Især kunne man se en forskel på taget hvor kobberledninger gik hen over. Men det var udvaskning af kobberforbindelser der gjorde udslaget. Taget kunne være fri for alger og mos under ledninger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror også mest på de fysiske forhold omkring kablet som er anderledes, f.eks. kan renden være fyldt med grus, og græsset kan så ikke rigtigt vokse oven på dette. I kunne prøve at grave 20-30cm af toplaget og lægge ny muld og græs på, og se om det holder.


Elektronikteknikeren

Muldlaget er skiftet. Men øget dræning hvor renden er gravet virker så oplagt at den forklaring køber jeg.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis