Kommentarer til projekt: Installation af lysdæmper - tre kontakter i alt til samme lampe

Her samles kommentarer til projektet: Installation af lysdæmper - tre kontakter i alt til samme lampe

Kommentarer vises både her og på projektet.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ikke bruge andet end enpolede afbrydere med fjeder, så de virker som et ringetryk. Det kan du godt få de afbrydere, du har, til at fungere som. Du skal ikke tænke på fancy ting som korrespondance o.lign.  Dine trykkontakter skal forbindes parallelt. Altså en fase i hver afbryder og en fælles ledning til impulsindgangen på lysdæmperen. Og så lige et hjertesuk: En stikkontakt er en hunkontakt, man sætter et hanstik i.
 



fase

Løsning er naturligvis som Fabrin beskriver. Det der går galt når du IKKE har fjeder i afbryder, er at du "glemmer" at stille den i slukket stillng igen. Så får dæmper konstant signal fra nr. 1 f.eks. og den kan ikke finde ud af flere signaler 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hjælpen. Beklager at sprog/termer er forkerte. Det er ukendt område for mig, så har svært ved at sætte mere end ord som stikkontakt og lys på. 

Jeg har sat fjeder på nr. 2 og nu virker lysdæmperen (nr. 1) perfekt. På nr. 2 kan jeg slukke lyset når det er tændt, men ikke tænde det igen. Nr. 3 fungerer ikke. 

Kan I hjælpe med hvilke ledninger jeg specifikt gør hvad ved for at få alle tre til at virke. Farver er kærkomne til vejledning. 

Har her tegnet nuværende opsætning af de tre 😊

Alt hjælp er meget værdsat 😀

Lad os lige få det med termerne afsluttet først. Det er ikke for at dunke dig i hovedet, men det er lettest, hvis vi taler om det samme.  

Og nu til sagen:

Nr 1 virker, som den skal. Så ingen ændringer.

Nr. 2 har du betegnet som en almindelig afbryder. Hvis du kan montere tre lednInger i den, er det ikke en afbryder, men med stor sandsynlighed en korrespondanceafbryder. Derfor ville jeg forsøge med at bytte sort og grå ledning, en af dem skal i klemmen P. Prøv derefter om det virker. Hvis det virker omvendt, flyttes den, der ikke sidder i P, til den anden klemme.

Nr. 3 er en krydsningsafbryder. Der skal du have undersøgt om du har en fase. Efter din tegning har du ikke. Så du afmonterer de sorte i samme klemme f.eks. i højre side. De grå tager du ud af afbryderen og samler i en samlemuffe. De hvide skal fjernes og muffes. Derefter tager du en fase fra stikkontakten underafbryderen og monterer i klemmen til under den sorte. Jeg er her gået ud fra, at de sorte er de samme og dermed har forbindelse med hinanden.

Du kan løse dit problem ved at købe to enpolede afbrydere og bruge dem som trykknapper, fordi det kræver, at du  sætter dig ind i hvordan en korrespondance- og en krydsningsafbryder virker, når du vil bruge dem på den måde, du har tænkt dig. 

Kan det passe, at du selv har lavet installationen? Du kunne korte nogen af ledningerne op, så der blev lidt bedre plads i dåserne. Specielt ved lysdæmperen   



fase

Super fedt og konkret svar. Det vil jeg prøve.Tak 😊 Men du mener ved nr. 3 montere (ikke afmontere) de to sorte ledning i fx højre side under samme klemme (ikke samme hul men klemme).

Derudover kan jeg vel fjerne de hvide helt? Se billede. 

Jeg vil gerne undgå at købe mere ind, hvis det her kan virke 😊 Derudover har jeg ikke selv monteret det, men kan fint få plads til ledningerne.

Annonce

Kan nr. 2 kommer til at virke perfekt, selvom nr. 3 ikke gør? 

1. Ja der skal stå monteres i 

2. Ja, hvis du ikke monterer en fase  3, men kun de sorte i samme klemme. De sorte skal selvfølgelig være den samme leder hele vejen igennem. Når du har fået 2 til at virke, sætter du en fase på i 3. Den kan du komme ud for at skulle flytte til klemmen nedenunder de sorte, hvis du fjerner de hvide lus.


fase

Ok tak 😊- prøver jeg i morgen. 

Nr. 1 virker. -->

Nr. 2 - Der muffer jeg fasen (brun) og forsøger at få Nr. 2 til at virke med tænd/sluk funktion, ved at kombinere grå og sort (1 i L - eller P som den vist også kaldes - øverst til venstre ved den røde knap) og den anden i klemme ved siden af eller nedenunder i den anden side. Dette kan jeg gøre uden at røre nr. 3, før nr. 2 her virker. Til sidst er der 2 ledninger i nr. 2. (1 grå og 1 sort). Derefter -->

Nr. 3 - Der fjerner jeg de to hvide lus, muffer de grå, sætter de to sorte i toppen øverst til højre under samme klemme og trækker en fase til klemmen nederst i højre side under de sorte. Således at der kun er 3 ledninger i denne til sidst (2 sorte og 1 brun)

Hvis jeg har forstået det rigtigt. 

Sidder lige i toget og visualiserer det - således 

Nr. 2 - Der muffer jeg fasen (brun) og forsøger at få Nr. 2 til at virke med tænd/sluk funktion, ved at kombinere grå og sort (1 i L - eller P som den vist også kaldes - øverst til venstre ved den røde knap) og den anden i klemme ved siden af eller nedenunder i den anden side. Dette kan jeg gøre uden at røre nr. 3, før nr. 2 her virker. Til sidst er der 2 ledninger i nr. 2. (1 grå og 1 sort). Derefter -->

Det var nu ikke det jeg mente, så jeg må formulere det på en anden måde. Når afbryderen skal fungere som trykkontakt, skal kontakten tilsluttes en fase og en tændledning. Du monterer derfor fasen i klemmen mærket P og med en rød udløseknap. Den sorte monterer du i den, der ikke er spænding på, når du ikke trykker på kontakten. Den grå afslutter du med en muffe. Kontroller at der kun er spænding på den sorte, når du trykker på tangenten.

3. Ser rigtig ud. Her gælder det samme som under 2., at der er tilsluttet en fase og at der kun er spænding på den sorte, når du trykker på kontakten



fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis