jetdirect skrev den 22-05-2018 10:40:31
rullemodstand, der må jeg lige spørge lidt uvidende, hvordan opleves det ?
Forskellige dæk har forskellige grader af friktion/modstand når de ruller henover asfalten. Bemærker at jeg skal bruge lidt flere kræfter med de nye dæk, og at cyklen lidt hurtigere taber fart, når den triller
Citat:
https://www.daekleader.dk/daek-raadgivning/rullemodstand-og-braendstofforbrug
"Rullemodstand er den energi der forbruges når dækket forvrænges i kontakt med vejoverflade og den modstand der dermed opstår. Den afhænger af gummiets visco- elasticitet, som man mere almindeligt kalder hysterese.
Den hører under den generelle bevægelsesmodstand, som alle køretøjer er underlagt ( inerti, lufttræk, etc.)
For en bilist som bestræber sig på at mindske sit brændstofforbrug, er rullemodstand en faktor som gør det muligt at spare op til flere tankpåfyldninger om året.
Det er almen viden at dæk hvis gummisammensætning har en stor mængde silicium, medvirker til en lavere rullemodstand end i andre dæk"