Overskridelse af byggeprocenten/byggehøjde og afstand til skel

Vi har fået opført et udhus inden godkendt byggetilladelse, altså en lovliggørende byggetilladelse, da udhuset allerede er opført. Kommunen har kommenteret på byggeriet og afventer svar. Jeg har byggesagkyndig på og det var åbenbart ikke svar nok i første omgang. Der er tale om opførelse i et nybyggerkvarter.

Udhuset er 21,4 m2 i alt med ensidig taghældning, hvor det bagerst måler 2.2 m og 2,95 m i fronten. Da huset er over 2,5 meter i højden, skal det i følge lokalplanen ligge 2,5 meter indenfor skel. Huset ligger 2,3 m fra skel, altså 20 cm´s overskridelse. byggeprocenten er er en overskridelse på 1,89 % i forhold til lokalplanen og bygehøjden er 45 cm over det tilladte.

Min kone har et arbejde, som kræver plads, til legeredskaber, barnevogne samt privat opbevaring af haveredskaber m.m, derfor har skuret den størrelse det har. Da udhuset er opført af professionelle håndværkere er der intet at komme efter. Det skæmmer ikke og tager ikke noget udsyn for naboer, som tværtimod har tilkendegivet at det ser rigtig fint ud.

Har nogle af jer kendskab til dispensationer i den retning (Evt. i Aalborg Kommune)

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan slet ikke hjælpe, men vil da lige fortælle, at min nye nabo netop har hævet sin grund ca 0,5m ved skel til mig og bygget et skur, som derfor er blevet ca. 40cm for højt. Han påstår også overfor kommunen, at det på ingen måde kan genere hverken mig eller min bagbo som også har skuret ved skel.


Jeg forestiller mig, at en del af problemet er, at når din nabo sælger, og køber synes det er møgirriterende med dit udhus, hvad så?

Ja, det var skam ikke for at være irriterende, var blot et lægmandsgæt på, hvorvidt man får dispensation til at overskride den slags.

Søg dispensation. Overskridelsen ligger sandsynligvis under bagatelgrænsen.

Der skal ikke søges byggetilladelse til udhuse under 50m2 som ikke skal bruges til beboelse. Skuret skal blot anmeldes, hvorefter kommunen har 14 dage til indsigelse.

Slangen i paradiset er særskilte servitutter eller lokalplaner.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Velkommen på LDS

Her i Herning kommune har der kørt en sag om husejere hvor tidligere ejer har opført en carport ud over grænsen imod vejen. LINK Alle naboer var tilfredse. Det var vist sidste hus på en blind vej, men det kørte op i en spids, indtil borgmesteren bad embedsmændene om at kigge på det en gang mere. ( det var vist lige før kommunevalget) Nu er der dispenseret. 

Men det er jo den der med Hvis vi giver dispensation her så kan alle andre også regne med det. 

Når i regner bebyggelsesprocent ud, så må man trække 30 kvm fra til garage. Altså de første 30 kvm garage regnes ikke med. 

Hvis den lave del er imod skel må skuret godt stige væk fra skel, men 2,5 m fra skel skal er maks. højde 2,5 m  

Det er ikke en særskilt lokalplan, det er stort set gældende alle steder undtagen sommerhuse der har skrappere krav.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Den del af skuret som er tættere på skel end 2.5 meter, er det den del som er 2.2 meter høj eller 2.95 meter høj ?

Normalt er det kun den del som er tættere på skel end 2.5 meter der ikke må være over 2.5 meter høj, med mindre jeres lokalplan siger noget andet.


Husk at du må fratrække de første 50 m2 (plejer vist at være 35 kvm.) overdækning af fx terrasse, udhus, carport o.l. når man udregner en bebyggelsesprocent.

Den del af skuret der er tættets på skel er 2,2 m i højden. Skuret er endda placeret 1 m i det ene hjørne og ca 1,5 m i den anden ende fra skel, da grunden bliver bredere i længderetningen af skuret.


De 1,89 % i overskridelse er ud fra hus på 224,1, garage på 60,2 og skur på 21,4

Boligejer9260 skrev den 07-05-2018 21:00:16

De 1,89 % i overskridelse er ud fra hus på 224,1, garage på 60,2 og skur på 21,4

 Hvor stor er grunden og er den lovlige byggeprocent 30 ?

Har du evt. et link til lokalplanen.

Den hedder lokalplan 4-4-112 ved søg i google. Ja, 30 procent er max.

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis