LED spot og dampspærre

God formiddag


Jeg skal til at lave nyt loft i mit bryggers, men jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre med dampspærren, i forhold til de kabler elektrikeren skal trække. 

Der sidder en PL dåse i det ene hjørne, hvorfra der trækkes kabler ud. Skal disse kabler føres over eller under dampspærren? Eller sagt på en anden måde, skal jeg gøre plads til dem?
Dampspærren kommer til at sidde direkte ovenover gipsen, så der er ikke et forskallingsbræts tykkelse til at føre kabler i. Kan jeg eventuelt montere dampspærren så den sidder lidt løst de steder der skal være spots? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan stort set ikke laves ordentlig, hvis ikke der laves plads til kabler under dampspærre. Ellers skal der bruges lufttætte PL dåse samt lufttætte kasser over spot. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svaret.
Jeg vil nødigt undgå at få loftet endnu længere ned, da det i forvejen er blevet sænket med 50 mm, af hensyn til ekstra isolering (vi har fladt tag).
Hvad med at gøre dampspærren en smule løs omkring der hvor spottene skal sidde, og så købe nogle lavprofil spots? 

Ulempen er at der sidder en skræddersyet lyskilde i selve sampen.
https://www.elvvs.dk/p/nordtronic-3501-low-profile-flexible-led-oe87mm-6w-2700k-varm-hvid-daempbar-ip44-mat-hvid-erstatter-1435738/

Du skulle have beholdt dampspærre oppe over de 50 mm. Så kan isolering, forskalling, kabler og spots boltre sig nedenunder. Dampspærre må sidde et lille stykke oppe i den samlede isolering. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Joh, men jeg benyttede chancen til samtidig at få udskiftet den 50 år gamle møre isolering. Det kan i princippet laves om igen, men det giver en dobbelt arbejdsgang samt større risiko for kuldebro.
Er det helt dumt at lave dampspærren en smule løs, og så bruge de lave spots?
Så vil den jo kunne bule en smule opad, der hvor spotsene sidder?
De spots jeg linker til har en indbygningshøjde på 33 mm, dvs. der er 20 mm der stikker op mod isolering og dampspærre 

Hej.. har selv brugt lignede spots i min installation.

Jeg brugte lufttætte PL dåser og en gummimembran til gennemføring af dampspærre. Kablerne trak jeg over dampspærre og førte så kablet gennem en gummimembran ned til første spot under dampspærre og sløjfede så videre til næste spot osv.

Hævede selv dampspærren mellem forskallingen et par steder for at få plads nok til spots og PIR.

Hvis du ikke har brug for så mange lumen kan jeg anbefale Diospot 30 V.2, som har en noget bedre farvegengivelse og er noget billigere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis