Erfaring med Mosfjerner/plænelufter/vertikal klipper

Hej LDS

Jeg har en ret stor græsplæne, eller rettere sagt mosplæne. Jeg har haft lejet en Mossrider (https://youtu.be/ynK7aK7TjIM) til at spænde efter havetraktoren sammen med en græsopsamler. Den tog også en hel del, men den går ikke lige så groft til værks som jeg havde håbet på. Jeg synes ikke den får det hele med, plænen er ikke blevet åben nok i bunden til at kunne efter såe med græsfrø. Nu overvejer jeg at investere i en Texas Pro Cut 460B (https://youtu.be/glh4iZOOQtk)

Har nogen af Jer gode erfaringer med andre benzin drevne maskiner? Eller et helt andet alternativ? Det skal siges plænen er ca 700 m2. Så fortrækker en maskine der går grundigt til værks så jeg kan komme mossen til livs henover denne sæson 🙂

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Jeg tror ikke at den Texas er helt tosset. Jeg har nogle gange haft lejet en maskine fra et udlejningsfirma med rigtig godt resultat, er bare for "nærig" til at give kr. 600,- for en enkelt dag. Så din ide om st købe kan jeg godt tilslutte mig.


Søren O

Ja når man har en selv kommer man nok over plænen 2 gange i sæsonen. Hvis man skal leje hver gang får man det ikke gjort, plus på få år er den jo tjent hjem. 

Jeg ville da leje og evt. slå mig sammen med naboen. Så bliver det 300 til hver. Jeg kørte plænen over på kryds og tværs hvert andet år. Det virkede for mig. Den viste Texas virkede fint.


fase

Jeg har haft lejet en Stiga vertikalskære, som ligner den fra Texas.

Jeg gav plænen på kryds og tværs, et kæmpe arbejde at rive alt mos/græs sammen, og køre flere trailere fulde væk.

Desværre synes jeg ikke langtidsvirkningen er imponerende, allerede året efter var der en del mos igen.

Så jeg har opgivet kampen mod mosset, jeg giver plænen lidt gødning, om foråret, og bio klipper den så igennem sæsongen.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
S. Fabrin skrev den 06-05-2018 08:59:27

Jeg ville da leje og evt. slå mig sammen med naboen. Så bliver det 300 til hver. Jeg kørte plænen over på kryds og tværs hvert andet år. Det virkede for mig. Den viste Texas virkede fint.

 Jeg vil også dele den med min den gamle og min svoger. Men godt at gøre du har god erfaring med maskinen, tak.

je_ns skrev den 06-05-2018 09:19:41

Jeg har haft lejet en Stiga vertikalskære, som ligner den fra Texas.

Jeg gav plænen på kryds og tværs, et kæmpe arbejde at rive alt mos/græs sammen, og køre flere trailere fulde væk.

Desværre synes jeg ikke langtidsvirkningen er imponerende, allerede året efter var der en del mos igen.

Så jeg har opgivet kampen mod mosset, jeg giver plænen lidt gødning, om foråret, og bio klipper den så igennem sæsongen.

 Super, tror også det bliver den Texas vi investere i. Når mosset et fjernet, er det vigtigt med gødning/kalk så græsset får overtaget så mosset ikke kan få plads til at gro. Nu ved jeg ikke om du bor et sted hvor din græsplæne er meget i skygge, hvis du gør så se om det er muligt at åbne op for solen til græsplænen. Og evt kør en tur med plænelufter i forår og efterår og såe efte græs og godt med gødning.


Vi har en Mossrider - men den er pænt dyr.. tror vi gav omkring 9.000,- for den.. den fjerner så ikke mosset så godt, hvis den står i standardindstillingen - men en skruetvinge på, så gør den..  (eneste minus er så, at så kan man ikke bakke med den..) men det finder jeg nok en løsning på henover året.. har flere ideer til det..

Som tilbehør en stor sweeper, som vi bruger bagefter.. den er nem at tømme.. og at ordne en temmelig stor græsplæne, tager ikke mange timer..  det eneste minus med sweeperen er, at plastdrivhjulene bliver slidte i løbet af en 5-6000 kvm - men de koster 100,- for et sæt.. 

Den texas ser også fin ud - men det med at man skal gå med den.. det virker lidt træls...
Husk - gå aldrig ned på udstyr"   


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 06-05-2018 14:03:38

Vi har en Mossrider - men den er pænt dyr.. tror vi gav omkring 9.000,- for den.. den fjerner så ikke mosset så godt, hvis den står i standardindstillingen - men en skruetvinge på, så gør den..  (eneste minus er så, at så kan man ikke bakke med den..) men det finder jeg nok en løsning på henover året.. har flere ideer til det..

Som tilbehør en stor sweeper, som vi bruger bagefter.. den er nem at tømme.. og at ordne en temmelig stor græsplæne, tager ikke mange timer..  det eneste minus med sweeperen er, at plastdrivhjulene bliver slidte i løbet af en 5-6000 kvm - men de koster 100,- for et sæt.. 

Den texas ser også fin ud - men det med at man skal gå med den.. det virker lidt træls...
Husk - gå aldrig ned på udstyr"   


 Det var meningen jeg ville investere i en mossrider. Men startede med at leje en, hvor jeg kunne købe den efterfølgende, minus lejen. Men er skuffet over resultatet. Lånte en sweeper samtidig, og den var super go. Jeg tror Texas maskinen er mere grundig. Og så investere i sweeperen til havetraktoren. Ham jeg lejede Mossrideren af er ham der har udviklet den. Så hvis du har nogen gode råd til hvordan han kan forbedre den, så har jeg kontakt oplysningerne på Anders. Jeg skulle gi 6000 kr for en brugt model. Den har han stadig, plus en del andre ting til at spænde efter havetraktoren. 

Det skal jeg prøve at huske, når jeg får afprøvet mine ideer.. det kan blive en rigtig god maskine, med lidt justeringer.
Vi har prøvet at købe en anden model Sweeper - den er lidt mindre en den gamle - så er du interesseret i en sweeper, med 2 nye drivhjul, så finder vi nok en god pris..  (jeg kan ikke huske modelnummeret, men det kan jeg finde i morgen..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 06-05-2018 14:34:37

Det skal jeg prøve at huske, når jeg får afprøvet mine ideer.. det kan blive en rigtig god maskine, med lidt justeringer.
Vi har prøvet at købe en anden model Sweeper - den er lidt mindre en den gamle - så er du interesseret i en sweeper, med 2 nye drivhjul, så finder vi nok en god pris..  (jeg kan ikke huske modelnummeret, men det kan jeg finde i morgen..)

 Anders (mossrider udvikler) havde en sweeper som fungerede helt perfekt. Dem solgte han til 3500 kr + moms. Den fungerede virkelig godt. Så det vil blive den model jeg køber når tiden er, men tak for budet :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis