Jordspyd

Hej LDS'ere

Jeg fandt jordspyddet her under mit gamle trægulv i køkkenet da jeg brød gulvet op. Det er forbundet til en stikkontakt, som derfra er forbundet med kraft til komfur og ellers andre kontakter.

Jeg er ved at isolere med flamingo, og er nu kommet til hvor jordspyddet er i vejen 😉 

Jeg har et spyd i kælderen også, der kun er forbundet til min varmeinstallation dernede. Kan jeg klippe ledningen til spyddet i køkkenet, banke det længere ned så det ikke er i vejen, og så få elektrikeren til at trække jordingen til køkkenet fra kælderen istedet? Og kan jeg i samme omgang koble rionettet til på samme? Og skal kablet bare gå til en kontakt med jord eller helt ned i spyddet?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

spyddet i køkkenet

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kablet fra jordspyddet bør (skal?) gå direkte til tavlen og så derfra forgrenede ud (sammen med nul og fase) til de enkelte forbrugssteder. Jeg mener ikke det er nogen god løsning at spyddet bliver koblet på ved et forbrugssted og så derfra finder vej til tavlen, måske endda gennem flere samlinger. 

Rionet må, så vidt jeg husker, gerne kobles på ved fx en stikkontakt. Det er dog kun i vådrum det er et krav med jording. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ok. Spyddet i køkkenet er lavet (da køkkenet blev skiftet i 1993) som du beskriver det.

Spyddet i kælder er koblet på i toppen af en sikkerhedsafbryder til varmeinstallationen (se billedet) og derfra igennem ledningen med maling på op til tavlen  på 1. Sal. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Installationen i kælderen er fra 2016

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du bør få din elektriker til at føre jordforbindelsen til din gruppetavle og forbinde den til din jordforbindelse til dit varmesystem, hvis den jordforbindelse opfylder kravene til jordforbindelse. Hvis du har hfi/hpfi relæ, er kravet, at der ved en strøm på 30 mA ikke må være en spænding på over 50 V. Det betyder, at overgangsmodstanden ikke må være større end 1666 Ohm. Forbindelse til Rionet er ikke nødvendigvis en jordforbindelse, men kan være udført som udligningsforbindelse. Hvis din afbryder foran varmesystemet er en sikkerhedsafbryder, er den ikke beregnet til at afbryde belastningen og kan derfor være ulovlig som afbryder.

Du har også muligheden for at banke dit jordspyd længere ned og dermed klare dit problem, men det er lidt klampet for at sige det pænt.


fase

Sikkerhedsafbryderen er koblet på jordspyddet og fra sikkerhedsafbryderen op til tavlen. Installationen er lavet af en autoriseret elektriker. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svarene, men kort og godt er mit spørgsmål egentlig, om det er ligegyldigt om jordforbindelsen til kontakterne til køkkenet kommer direkte fra spyddet i køkkenet, eller om det kommer fra en kontakt i kælderen med velfungerende jordforbindelse? Og for den sags skyld også jordingen af mit rionet.

Huset er fra 1953, og de andre rum har ikke jordforbindelse i kontakterne. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er en del spørgsmål der skal besvares før man kan sige at du "bare kan" sløjfe en jordforbindelse. Du skal under alle omstændigheder bevare aktiv jordleder i køkkenet.

De 2 jordspyd du har nu, er sikkert resultat af nødvendighedens lov. Altså skulle man have jord på komfuret i 1993, og det var så måden på det. Ligeledes i 2016 da man skulle have spyd på til varmeinstallationen. Der manglede jord ved eltavlen, så denne godt og vel 1/2 løsning. 

Der er ok at banke spyddet længere ned, og så få kablet monteret korrekt på igen. Til det er der flere metoder som din elektriker har. Jeg kan se at det oprindeligt er gjort med en slags lodning, som er udført med en lille form, og noget "krudt" der er brændt af i den. 

Men det bedste for fremtiden er at få det ført op til eltavlen, så kabler der udgår derfra efterhånden kan komme til at indeholde aktiv jordleder. 

Men det er meget bedre at spørge din lokale elektriker da han meget bedre kan overskue alle muligheder og konsekvenser på stedet.  



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for alle svarene. Har været lidt længe om at svare herinde. Det endte med at elektrikeren kom på besøg og løste det hele for mig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også