Kommentarer til projekt: Renovering af hus

Her samles kommentarer til projektet: Renovering af hus

Kommentarer vises både her og på projektet.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kunne da godt tænke mig de forventede billeder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Rød væg er sandsynligvis ikke bærende ( men styre jo den gule væg som du selv er inde på) og gul væg er jeg ret sikker på er en bærende væg .da den er på langs af huset og derved vil understøtte tagspær /loftkonstruktion.

Men hvis du løsner et par enkelte sten i toppen af de omtalte vægge, vil du kunne se i hvilket omfang de inderstøtter enten bjælker eller brædder.


Mvh Erik

Den viste byggeansøgning er typisk for perioden. Der er kun ligge nævnt det mest nødvendige, så en vis grad af kvalificerede gæt må tages i anvendelse.

Under punkt 5 står: udføre Skillerum af ½ Stens Mur.

Det tolker jeg som skillerummene er udført separat og uden anden konstruktiv funktion på ydermure.  Dimensionerne på etageadskillelsen (punkt 3) er rigeligt til at bære loft og overetagen med de beskedne spænd, da jeg formoder tømmeret står på kant. Valg af mursten til skillevæggene er sikkert udført ad hensyn til sammenbygning med skorsten.

Byggemetoden svarer typisk til hvad jeg er stødt på i tilsvarende huse fra perioden, bortset fra  ydermurene som ikke er tidstypisk. Når der er valgt 4x4" tømmer til bindingsværk (punkt 2) gætter jeg på huset ligger i en stationsby hvor villakvartererne begyndte at vokse i 30'erne. Det har ingen indflydelse på fjernelse af skillevægge, men kan give et fingerpeg om hvad naboerne har erfaret, da de ofte komme fra nærområdet og kan muligvis fortælle mere om husene.  Dem ville jeg også spørge.

Ansøgningen nævner udtrykke skalmur. Det betyder at det er bagmuren der bærer etageadskillelsen og spær.

4" tømmer er lige klejnt nok i forhold til etageadskillelsen. Du bør nok indsætte flere stolper mellem fundament og etageadskillelse, men det kan kun en nærmere undersøgelse af stolperne  afgøre. Ansøgningen angiver ikke bagvæggen nærmere. Der nævnes kun bindingsværk. Resten er lokal byggeskik som i stationsbyernes første halvdel af 1900 tallet ofte var underforstået.

Er du heldig er der anvendt kalkmørtel til opmuring hvilket letter nedrivningen. De brugte mursten er lette at rense for kalkmørtel og genbruge.

Konklusion: Skillevæggene er delvis bærende, men kan fjernes med forsigtighed, forudsat at:

1: Bagvæggens bæreevne undersøges nærmere inden der foretages yderligere.

2: Nødvendig forstærkning er udført hensigtsmæssigt før nedbrydning af skillevægge påbegyndes.

P.S. For øvrigt, et smukt og harmonisk hus. Pas godt på det ved de påtænkte forbedringer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Esn, tak for dit svar! lige så snart vi har overtaget huset, får vi løsnet lidt mursten og undersøgt det helt konkret 👌🏼


Rantzau, rigtig mange tak for dit meget grundige kvalificerede gæt! Det giver mig masser at gå videre med indtil vi kan komme til at kigge nærmere på hvad der er i væggene. 

Jeg lover at vi prøver at være så Teo mod det smukke hus det er, og ikke bare trækker det 21. Århundrede ned over det og sætter højglans mm op over det hele! 😊

Er det nye billed af kælderen, taget om natten med slukket lys? ... og er motivet tre afrikanere der spiser lakrids?   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis