Beskæring af ukendt busk/træ

Hej,

Vi har netop overtaget en villa, og i haven står et træ/busk som jeg har svært ved at identificere. Umiddelbart ligner det for mig en taks der er ret uheldigt klippet, men måske er det noget andet.

Det har flere stammer og inden i er det meget tæt og der ligger masser af gamle nåle som falder ud så snart man ryster lidt med grenene.

Er der nogen der har et bud på hvad det helt præcist er og hvordan jeg kan klippe den på en måde så den kommer til først og fremmest at få gode vækstvilkår og dernæst på sigt bliver lidt kønnere at se på? (Jeg vil gerne, at den har et lidt "vildt" udseende, men selvfølgelig ikke fylder hele haven.)


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Jeg tror du har ramt sådan ca. arten. De har lidt svært ved at skyde igen fra stammen hvis man klipper dem hårdt tilbage.

Jeg ville tage hele den del der stikker længst op. Altså kappe den venstre stamme helt nede. Resten får godt nok sikkert et hul hvor denne har været, men det retter sig med tiden hvis du studser resten med en hækkeklipper, eller lader den helt være.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ja velkommen til.
Hvis det er taks, så er det en plante du stort set kan "mishandle" som du ønsker, da den skyder villigt fra bar stamme.
Kunne du ikke tage et nærbillede af en gren, så man kan se nålene tæt på? for bedre at kunne bestemme den.

Det kunne også være en blød enebær   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak begge to 😊 Skønt med god hjælp herinde!


Jeg har prøvet at tage et par billeder tættere på efter bedste evne med mobilkameraet.



Det er helt sikkert Taks.

En plante du kan gøre stort set hvad du lyster med. Den er meget taknemmelig og kan klippes i alskens former.
Det eneste minus ved taks er dens giftighed.
Det er en af de mest giftige planter vi har i Danmark, få gram er nok til at slå benene væk under dig   
Både "nåle" og frugter er farlige, så det gælder om at lære sine børn, at de under ingen omstændigheder må "prøvesmage" lidt fra træet.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tusind tak for hjælpen! Det var rigtig rart at få den identificeret, især når den er så giftig - det er bestemt noget at være opmærksom på.

Rigtig god dag!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis