Kogeplade monteret i granit bordplade, fuges eller ikke?

Hej med jer.

Jeg har lige skiftet en ældre kogeplade ud md en ny induktions plade. På bagsiden af den nye induktions lade er der monteret en skum pakning der ligger lidt inde fra kanten.

Men når pladen monteres er der en sprække mellem kogeplade og bordpladen da skum pakningen ikke trykkes helt flad....

Jeg tænker om ikke bare man skal fjerne denne skum pakning.... Så kommer kogepladen ned at ligge tæt med granitten. 

Den fjernede kogeplade havde ikke nogen skum pakning.... Og umiddelbart ser jeg kun fordele ved at fjerne den og få en helt lille sprække...


Argumenter for og imod??


MVH Njord




MVH Njord
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan få en rulle pakning "i metermål" til at erstatte skumpakningen. Den nye pakning placeres så tæt på kanten som mulig så rengøring lettes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der bliver jeg svar skyldig, men bl.a. IKEA har dem som reservedel. Jeg vil mene de fleste leverandører også har dem som reservedel.

Prøv eventuelt nærmeste køkkenforhandler.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er det en ikea plade? Jeg har samme pakning på min, og over tid bliver den flad.


Elektronikteknikeren

Ok, men umiddelbart vil det tage rigtig lang tid inden den er flad os slutter tæt....

Mit gæt er at den var fjernet på den gamle plade af samme årsag.

Tidligere har jeg kun monteret plader der var helt plane med toppen...


MVH Njord
Annonce

Jeg har forhørt mig lidt omkring: Pakningen hedder en tætningsliste.

Jeg spurgte også om hvilken gavn den gør: Pakningen bruge hovedsageligt for at forhindre at skidt sætter sig i revnen, og letter dermed rengøringen.

Kunne pakningen undværes spurgte jeg også?: Her var svarene ikke så entydige. Det havde man altid gjort. Svarene strakte sig over beskyttelse af træbordplader til sikring af hel plan montering.

En uddybende forklaring kunne kun fabrikanterne give.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Troede egentlig pakningen primært var der for at beskytte mod vandindtrængning (Gryder der koger over)


Mvh Troels

Det er det bl.a. også, men også for at pladen skal ligge fast.


fase

Jeg har selv granitbordplade, og indbygnings plade.

Jeg fjernede min skumliste, så pladen kom helt ned og ligge, og fugede derefter med en sort vådrumssilikone, det har fungeret fint i et par år nu.

Og det er meget nemt og tørre af, min egen grund var at jeg syntes pladen stak utroligt meget op fra bordpladen, og så faktisk ikke synderligt godt ud.

Plus jeg forestillede mig at skumlisten ville tiltrække utroligt meget skidt, f.eks ved en gryde der koger over, kan det ikke undgåes at snavs vil trække ind i skummet, ikke særligt hygiejnisk i min verden.


Venlig Hilsen
Rønbo

Den tætningsliste jeg omtalte er ikke af skumgummi, men af blød gummi uden åbne porer. Listen kan nemt tørres af med en klud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis