Kulfiberrør limning og styrke

Hejsa
Jeg har et 30/25 rør der skal forlænges med et 25/20 rør i den ene ende og pålimes en aluminiumsring i den anden, se tegning nedenfor. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål:
Hvor lille et overlæg kan jeg nøjes med og stadig have samme styrke som det tynde rør ?
Hvor stort et gab skal der være til limen ?
Hvad lim skal jeg bruge ?

På forhånd tak


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En samling vil nok altid være et svagt punkt, til mene du skal overlappe ca rør diameter, så 25 mm

Du skal bruge noget epoxy lim (ved ikke om araldit ol. kan bruges, eller det skal være epoxy, som man bruger til støbning med kulfiber) der skal jo være plads til limen, så fra 0,1-0,2 mm plads til limen hele vejen rundt.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg vil mene du skal op på tre-fem gange diameteren for at få en stærk samling.

Du kan sagtens bruge epoxylim (Araldit) til limningen. Dog skal du være obs på at de steder limen skal binde på emnet, skal materialet rifles kraftigt med et stykke smergel eller sandpapir. Undlader du det slipper limen ved en smule belastning og du skal til at starte forfra. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg siger næsten det samme som Jens, men overlapning 30mm og spalten så lille som muligt.

Støbe epoxy / 24 timers epoxy er bedst. Jeg tror ikke det kan købes i mindre portioner end ca. 1 liter, eller 1kg som de kalder det.  Men rens begge rør godt i samlingen, også med sandpapir,  fordi der kan være voks rester på fra fabrikken, både ind og udvendig. 

Hvis hele kul røret skal belastes ligesom en fiskestang, hvor den kommer til at bue i alle vinkler, vil jeg nok omvikle det tykke rør i samlingen med kevlar tov, så det ikke flækker.

Sekundlim/cyano holder også utrolig godt når det er kulfiber/epoxy og der er 100% kontakt mellem emnerne. Dvs. f.eks 2 plader.  Men epoxy fylder bedre hvis der ikke er 100% kontakt mellem emnerne.  


Tommelfingerregel for længden af sådan en samling er 1,5...2 gange diameteren af samlingen, dvs. 30...40 mm. Det må ikke være en prespasning, men en glidepasning, ellers er der ikke plads til klæberen.

Inder- og yderoverfladen i samlingen skal ridses op med sandpapir (300 korn), derefter affedtes med acetone.

Som klæber kan jeg anbefale UHU plus endfest 300 (minder om Araldit), det er blevet min yndlingsklæber til den slags (glasfiber og kulfiber), det er en 24-timers Epoxy. Påføres begge overflader.

Og nu til clou'et: søg efter en mulighed for at kunne opvarme klæbestedet. Hvis du på en eller anden måde kan opvarme det til 150 grader, så hærder epoxyen inden for 10 minutter og klæbning bliver ufattelig stærk, faktisk så stærk at dine rør knækker et andet sted hvis det bliver overbelastet. 150 grader er intet problem for kulfiberen.

Held og lykke.

PS: samme klæber er også perfekt til aluminiumsringen.


Tak for svarene.
Med hensyn til lim så syntes jeg at UHU plus endfest 300 er noget pebret, man kan få en epoxy lim med samme styrke 12N/mm2 i Biltema til 1/6 af prisen.


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du læste ikke det med opvarmningen. Så får du 30 N/mm2. Plus at limen bliver helt tyndtflydende og kryber ind i alle sprækker. Er 7 Euro dyrt?


Jeg regnede nu heller ikke med at du havde aktier i UHU.   
Dit link viser mig en pris for 33g på 10,89 Euro + fragt på 3,51 hvilket er 14,40 altså 6 * prisen hos Biltema og så er der lige det minus at jeg skal flytte til Tyskland for at få varen, de leverer ikke til Danmark.  


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren

Pudsigt. I går stod der 6,72 Euro. Priser er åbenbart dynamiske.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også