Gulvvarmestyring itu (Wirsbro)

Hej

Jeg har et problem - selvom termostaten til et af værelserne er skruet helt ned bliver der megavarmt.

I det hus vi har overtaget er der fjernvarme og et ældre gulvvarmestyringssystem - uden flowmåler mm. Jeg ar vant til naturgas med fuld kontrol over fremløbstemperatur og flow.

Det tyder på to fejl:

1. Telestaten må have en fejl der gør at den ikke trykker stiften ned selvom der er lukket. Skruer jeg op for (trådført) termostaten, så åbner telestaten også - så forbindelsen er fin. De andre kredse virker umiddelbart ok. Selvom der ikke er en flowmøler der viser om der er åbnet - så kan jeg mærke på røret at der ryger noget igennem - det er i modsætning de andre lukkede også varmt på både frem og retur.

2. Jeg kan se at der ryger 45 grader varmt vand gennem systemet - det synes jeg er lidt vildt - jeg kan jo også mærke at returvandet er alt for varmt, så der bliver ikke afsat noget varme. I mit gamle (jeg mener gamle ;-) ) hus havde den den på 35-38 - kun ved to cifrede frostgrader udenfor røg den over 40 grader.

Kan det passe at jeg ikke kan styre fremløbstemperaturen pga.fjernvarmen? Jeg kan se at fjernvarmen har en gammel danfoss termostat - men den er jeg i tvivl om den har noget med fjernvarmen at gøre - eller brugsvand?


Jeg har "masseret" stiften og tjekket ved at skrue op og ned på termostaterne, som desværre heller ikke har en temeperaturindikator - kun streger. Men det er et mindre problem.


Er der nogen her med tilsvarende erfaringer, eller løsninger på problemet?




 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror jeg har lokaliseret fejlen. Den skive som telestaten er skruet ned i har været skæv, så stiften ikke er blevet trykket ned.

Men jeg vil stadig høre om nogen ved hvordan jeg kan justere fremløbstemperaturen.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis