Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

Hej alle Vores kære Sabb 8hk har desværre været... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Fantastisk du fik gang i den, det manglede da også bare, efter alt det du har bøvlet.

Men om ikke andet, har du vel fået nogle kraftige overarme, efter flittig brug af håndsvinget.

  


Vi prøver igen, i morgen --
fiskerjolle skrev den 20-05-2018 13:59:06

Ved du hvad - den kører som en mis nu! Det er årets succes 🍾

Da jeg skulle samle huset til regulatoren igen, skulle jeg justere lidt på dieselpumpens "reguleringsstang", for at få det hele til at passe. Den var meget træg i det, så jeg hældte lidt olie over den og kørte den lidt frem og tilbage. Det gjorde en kæmpe forskel. Jeg fik også noget grums ud derindefra, muligvis fra opløste pakninger. Som jeg kunne forstå på manualen skulle de fjedre samt lod du nævnte justere på netop denne stang, så jeg tænkte at hvis fjedre og lod var OK, kunne det være den.

Med selvtilliden i orden hældte jeg ny motorolie på, og prøvede at starte den - den startede ved allerførste hug, og hele havnen jublede. De havde vist holdt lidt øje med projektet ☺️

Jeg kan slet ikke få hænderne ned. Jeg har taget en tur i havnen med noget af havnens publikum, og derved fået nye bekendtskaber. Der kan man bare se, hvad Sabb kan.

Den går i øvrigt bedre end nogensinde: al den skillen ad og rengøring har gjort godt.

Tusind tak for delingen af al din visdom Leif, uden det havde hverken jeg eller den stakkels motor haft en chance. Og Christianshavn havde ikke fået den oplevelse med 😁

Tak til jer andre for jeres skarpe tanker, og rigtig god sommersejlads til alle.

 Øj, tillykke med resultatet. 

Reguleringen havde åbenbart gået så træg på pumpen at regulatoren ikke kunne arbejde ved lave omdrejninger.

Det er rigtigt det er regulator klodsernes udsving der bestemmer motorens omdrejninger. Er der ingen regulator på en dieselmotor vil den enten gå i stå eller løbe op i alle de omdregninger den kan indtil ventilerne "svømmer" og ikke er lukket på de tidspunkter der skal være kompression. Det vil i praksis sige at du har mærker efter ventilerne på stempeltoppen/ventilerne bøjer samt stødstængerne bukker/bøjer. 

Jaa'e det er nok den nye havnerundfart der blev "født" der.

Det skader aldrig at få mowet ud en gang i mellem.

Du fandt jo også 2 hypper ekstra undervejs.    

Takker og bukker for roserne.

Kan vi ikke få et billede af "skiwet" at se ?

Nu er jeg gået i land for 15 år siden efter en hel del år på en mindre slæbebåd. Har nu kun en alu jolle på trailer med en 18 hp påhængsmotor som jeg bruger til at sætte et par ned i ny og næ her ude vesten for. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja, en god venstre overarm har jeg fået. Den må være blevet god til at børste tænder rigtig grundigt.

Jeg sender lige nogle billeder når jeg tager ned til den. Den trænger til en gang maling, men det får vi hurtigt ordnet.

Nå, så er vi på den igen. Det var en kort fornøjelse.

På turen efter ovenstående succes med lovning om ny havnerundfart, døede den stille og roligt ud, og måtte trækkes i land af nogle flinke matroser, som i øvrigt havde fuldstændig samme motor.

Den nåede at lave mislyde i ca. 10 minutter (forsøgte at komme i land, stille og roligt, da der ingen andre både var at spotte) - det lød som om to løse metalringe stødte på hinanden, mest ved lave omdregninger, en smule svær at ane (min makker lagde ikke mærke til noget før jeg beskrev den for ham). Den gik stille og roligt ned i omdrejninger, for derefter at gå helt ud (det tog i alt 3-4 sek.), og blev meget varm: den blev 60c, hvilket efter nedbruddet steg til 70c.

Jeg kan næsten ikke køre den rundt nu, så nu er noget virkelig galt. Jeg har tanker om at den metal dims jeg fandt i sumpen har haft en vis vigtighed, som jeg har ignoreret.

Har I en idé til, hvad det kan være, og evt. omfanget af reparationen?

Leif, jeg lovede et billede af skuden - jeg har et enkelt fra maledagen her. Den er 19 fod, i egetræ, beklædt med glasfiber.

Annonce
fiskerjolle skrev den 28-05-2018 12:27:00

Nå, så er vi på den igen. Det var en kort fornøjelse.

På turen efter ovenstående succes med lovning om ny havnerundfart, døede den stille og roligt ud, og måtte trækkes i land af nogle flinke matroser, som i øvrigt havde fuldstændig samme motor.

Den nåede at lave mislyde i ca. 10 minutter (forsøgte at komme i land, stille og roligt, da der ingen andre både var at spotte) - det lød som om to løse metalringe stødte på hinanden, mest ved lave omdregninger, en smule svær at ane (min makker lagde ikke mærke til noget før jeg beskrev den for ham). Den gik stille og roligt ned i omdrejninger, for derefter at gå helt ud (det tog i alt 3-4 sek.), og blev meget varm: den blev 60c, hvilket efter nedbruddet steg til 70c.

Jeg kan næsten ikke køre den rundt nu, så nu er noget virkelig galt. Jeg har tanker om at den metal dims jeg fandt i sumpen har haft en vis vigtighed, som jeg har ignoreret.

Har I en idé til, hvad det kan være, og evt. omfanget af reparationen?

 Uha, det kunne lyde som om du har kørt med motoren uden kølevand. 

Det har dog intet med den anden fejl at gøre. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
fiskerjolle skrev den 28-05-2018 12:32:12

Leif, jeg lovede et billede af skuden - jeg har et enkelt fra maledagen her. Den er 19 fod, i egetræ, beklædt med glasfiber.

 Takker for synet. Det ligner en sydsjællandsk bygget spidsgattet damjolle på formen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 28-05-2018 18:55:32

 Uha, det kunne lyde som om du har kørt med motoren uden kølevand. 

Det har dog intet med den anden fejl at gøre. 

Glemte lige at kommentere din bemærkning om det stykke metal fra sumpen. Og nej det er heller ikke årsagen. 

Jeg formoder din motor er saltvandskølet og du skal finde årsagen til det manglende kølevand i pumpen der pumper vandet op gennem motoren.

Prøv lige og give motoren 3 sprøjt med en smørekande ind i cylinderen gennem "cigarethullet" for og se om det ikke kan løsne stemplet lidt når du drejer motoren. Dog må du nok se i øjnene at forring og stempel har taget varig skade.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak Leif, det prøver jeg.

Der kom vand ud af udstødningen da jeg sejlede, i hvert fald under de første ti minutter. Jeg ved faktisk ikke med de sidste ti.

Jeg har tænkt lidt på bådens historie, så det er meget sjovt at få den slags oplysninger. Har du en idé om hvornår man lavede sådan nogle?

Leif, du redder den stakkels Sabb igen og igen. Jeg gav den noget olie i cigarethullet som du sagde, og den blev nemmere og nemmere at køre rundt. Faktisk til et sådant punkt, at der kom liv i den. Den gik fint, men jeg slukkede efter få minutters tomgang.

Jeg har udluftet saltvandskølingen, og der kommer vand ud med udstødningen. Spørgsmålet er bare, om det er vand nok. Den stod i solen, men en starttemepartur på ca.30c, og kom op på 40 på 5-6 min. Jeg kan ikke huske hvordan det plejer at se ud under de omstændigheder. Den spytter en kop vand ud hvert 20-30 sekund - lyder det helt skidt?

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også