fiskerjolle skrev den 11-05-2018 15:24:15
Cigaretrutinen er som følger:
1) jeg hælder olie i ventilsmørekoppen (giver den en snaps)
2) jeg skruer cigaretholderen løs, stikker en cigaret i den og skruer den godt fast igen
3) jeg sikrer mig at ventilhåndtaget er åbent
4) jeg åbner for gashåndtaget, ca.20%
5) jeg drejer håndtaget så hurtigt at min vesntre arm er ved at falde af
6) jeg skynder mig at lukke for ventilhåndtaget
Den vil kunne gå i ca. 5 sek. på den måde, for derefter langsomt at dø ud.
Jeg har manualen du linker til, men jeg er i tvivl om, hvorvidt der er en specifik passage du vil have mig til at gennemgå: jeg ved ikke hvordan jeg skal tolke de symptomer jeg ser, og manualen (trods dens gode detaljegrad) har ikke slået mig som værende hjælpsom ifb.m. tolkningen.
Kan det at den dør ud skyldes luft i dyserøret, og er vand i dieselen helt udelukket, når den kan køre i et par sekunder?
Fint med start rutinen, som jeg ikke har noget at udsætte på. Jeg skulle lige have fundet ud af om du sprøjtede diesel eller olie ind oven på stemplet og det var det den gik 5 sec på. Ydermere fik jeg nu at vide du starter på håndsving (som jeg nok havde på fornemmelsen) og at motoren er sund og rask når du kan starte med svinget. Se, det var rigtig mange ting på en gang.
Jeg kan selvfølig ikke sige bestemt der ingen vand er i din diesel men da du ingen vanddråber har rapporteret vil jeg gå ud fra det er sådan.
Der står formodentlig en smule luft i dysserøret eller dyssen, andet kan jeg ikke umiddelbart se der skulle forhindre motoren i at gå.
Pil cigaretholderen ud og tørn motoren stille og roligt ca 100 omdrejninger med fuld "gas" på håndtaget. Kør stemplet til top og kig ind i hullet om der ikke skulle ligge noget diesel inde på stempeltoppen. Du kan eventuelt tage flere ture for at fjerne den luft der eventuelt er i dyserøret/dyssen. Det vil jeg regne for at være vejen frem lige nu.
Du prøver selvfølgelig at starte ind i mellem når du har fået luften tilbage og drukket noget væske.
Hvis du vil forsøge dig med et lille tilskud af dieselstart vil jeg stærkt anbefale du bruger det i meget begrænsede mængder, læs direkte så langt ind i indsugningshullet uden filteret og du slipper knappen næsten inden du har fået den i bund !!! Grunden er at din motor meget nemt kan finde på at slå tilbage, hvilket der før er set det har resulteret i knækkede knogler i både arm og hånd på en sådanne dævl.
Det med manualerne har jeg jo ikke til tilbagemelding på. Uden jeg har læst dem, ved jeg Sabb plejer at have ret gode afsnit der beskriver hvordan man afhjælper diverse start og kørsel problemer. Det var dem jeg tænkte på specielt.