Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

Hej alle Vores kære Sabb 8hk har desværre været... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Dysen må først åbne når den udsættes for et vist tryk, måske er der 150 bar (ved moderne motorer er trykket langt højere). Når du løsner dyserøret vil du tage trykket af dyserøret - derfor drypperiet.

Du kunne eventuelt afmontere din dyse, tilslutte dyserøret, og så se om dysen virker. Du skal sikkert montere ny pakning hvis du demonterer dysen.


Søren O
fiskerjolle skrev den 11-05-2018 08:38:16

For at præcisere starter den og holder tomgang i ca. 5 sek. med startpatron, og kan en gang imellem holde tomgang i op til 2 sek uden startpatron.

Det er svært at sige om gashåndtaget har den indvirkning jeg beskriver, men det føles som om at den hurtigt drukner. Jeg har størst succes med at give den 20% gas.

Måske jeg skulle filme det i weekenden, så I kan se hvad jeg mener.

Når jeg løsner dysserøret behøver jeg ikke at tørne motoren for at dieselen til at dryppe ud. Jeg ved ikke om det er relevant.

 Søren o har som så ret, dog syntes jeg ikke du skal tage dyssen ud af topstykket lige nu.

Lad være med at lave video men fortæl i stedet hvad du gør lige inden og efter du sætter "cigaretten" ind i "cigaretrøret" og skruer det i cylinderen. 

Dyserøret syntes jeg ikke du skal løsne mere lige nu, da du hver gang lukker luft i systemet og har problemer med hver gang at få kørt ud igen. Husk at dyssen kun vil sprøjte korrekt uden luft i røret.

Jeg vil på det kraftigste anbefale du læser manualen til motoren, som jeg har givet dig et link til i et tideligere indlæg.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Cigaretrutinen er som følger:

1) jeg hælder olie i ventilsmørekoppen (giver den en snaps)
2) jeg skruer cigaretholderen løs, stikker en cigaret i den og skruer den godt fast igen
3) jeg sikrer mig at ventilhåndtaget er åbent
4) jeg åbner for gashåndtaget, ca.20%
5) jeg drejer håndtaget så hurtigt at min vesntre arm er ved at falde af
6) jeg skynder mig at lukke for ventilhåndtaget

Den vil kunne gå i ca. 5 sek. på den måde, for derefter langsomt at dø ud.

Jeg har manualen du linker til, men jeg er i tvivl om, hvorvidt der er en specifik passage du vil have mig til at gennemgå: jeg ved ikke hvordan jeg skal tolke de symptomer jeg ser, og manualen (trods dens gode detaljegrad) har ikke slået mig som værende hjælpsom ifb.m. tolkningen.

Kan det at den dør ud skyldes luft i dyserøret, og er vand i dieselen helt udelukket, når den kan køre i et par sekunder?

Det kunne måske passe med den kan tøffe de få sekunder, på den snaps du giver den.

Så Sørens forslag med at afmontere dysen, og se om den giver en pæn forstøvning, var nok en god ide.

Dog med det forbehold at sådan en dyse, jo nok kan sidde "urokkelig" fast.


Vi prøver igen, i morgen --
fiskerjolle skrev den 11-05-2018 15:24:15

Cigaretrutinen er som følger:

1) jeg hælder olie i ventilsmørekoppen (giver den en snaps)
2) jeg skruer cigaretholderen løs, stikker en cigaret i den og skruer den godt fast igen
3) jeg sikrer mig at ventilhåndtaget er åbent
4) jeg åbner for gashåndtaget, ca.20%
5) jeg drejer håndtaget så hurtigt at min vesntre arm er ved at falde af
6) jeg skynder mig at lukke for ventilhåndtaget

Den vil kunne gå i ca. 5 sek. på den måde, for derefter langsomt at dø ud.

Jeg har manualen du linker til, men jeg er i tvivl om, hvorvidt der er en specifik passage du vil have mig til at gennemgå: jeg ved ikke hvordan jeg skal tolke de symptomer jeg ser, og manualen (trods dens gode detaljegrad) har ikke slået mig som værende hjælpsom ifb.m. tolkningen.

Kan det at den dør ud skyldes luft i dyserøret, og er vand i dieselen helt udelukket, når den kan køre i et par sekunder?

 Fint med start rutinen, som jeg ikke har noget at udsætte på. Jeg skulle lige have fundet ud af om du sprøjtede diesel eller olie ind oven på stemplet og det var det den gik 5 sec på. Ydermere fik jeg nu at vide du starter på håndsving (som jeg nok havde på fornemmelsen) og at motoren er sund og rask når du kan starte med svinget. Se, det var rigtig mange ting på en gang.   

Jeg kan selvfølig ikke sige bestemt der ingen vand er i din diesel men da du ingen vanddråber har rapporteret vil jeg gå ud fra det er sådan.

Der står formodentlig en smule luft i dysserøret eller dyssen, andet kan jeg ikke umiddelbart se der skulle forhindre motoren i at gå. 

Pil cigaretholderen ud og tørn motoren stille og roligt ca 100 omdrejninger med fuld "gas" på håndtaget. Kør stemplet til top og kig ind i hullet om der ikke skulle ligge noget diesel inde på stempeltoppen. Du kan eventuelt tage flere ture for at fjerne den luft der eventuelt er i dyserøret/dyssen. Det vil jeg regne for at være vejen frem lige nu. 

Du prøver selvfølgelig at starte ind i mellem når du har fået luften tilbage og drukket noget væske.    

Hvis du vil forsøge dig med et lille tilskud af dieselstart vil jeg stærkt anbefale du bruger det i meget begrænsede mængder, læs direkte så langt ind i indsugningshullet uden filteret og du slipper knappen næsten inden du har fået den i bund !!!  Grunden er at din motor meget nemt kan finde på at slå tilbage, hvilket der før er set det har resulteret i knækkede knogler i både arm og hånd på en sådanne dævl. 

Det med manualerne har jeg jo ikke til tilbagemelding på. Uden jeg har læst dem, ved jeg Sabb plejer at have ret gode afsnit der beskriver hvordan man afhjælper diverse start og kørsel problemer. Det var dem jeg tænkte på specielt.




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
je_ns skrev den 11-05-2018 16:23:05

Det kunne måske passe med den kan tøffe de få sekunder, på den snaps du giver den.

Så Sørens forslag med at afmontere dysen, og se om den giver en pæn forstøvning, var nok en god ide.

Dog med det forbehold at sådan en dyse, jo nok kan sidde "urokkelig" fast.

 Det var ikke godt din teori om brændstoffet var korrekt, da der i så fald var hul i topstykket fra nikketøjet og ned til stempeltoppen. Dermed ville der også være mindre end den mindste smule liv i motoren.      Det olie man kommer i koppen er det der smører nikketøjet.    

Og så syntes jeg generelt det støjer vel rigeligt.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Fantastisk - jeg tager ned og prøver at tørne uden cigaretholder i noget tid, og ser hvad der sker. I samme omgang kan jeg lige prøve at starte uden snaps og se om den er til at starte, blot for at se om det er den, motoren kører på. Skarpe tilbagemeldinger!

Nitter skrev den 11-05-2018 22:22:52

 Det var ikke godt din teori om brændstoffet var korrekt, da der i så fald var hul i topstykket fra nikketøjet og ned til stempeltoppen. Dermed ville der også være mindre end den mindste smule liv i motoren.      Det olie man kommer i koppen er det der smører nikketøjet.    

Og så syntes jeg generelt det støjer vel rigeligt.    

Nu skrev trådstarteren at den fik en snaps, så regnede med det var det den fik, og ikke smørring af nikketøjet.  

 


Vi prøver igen, i morgen --

Nu har jeg tørnet motoren men fuld gas, ventilhåndtaget lukket og cigaretholderen ude (det hyler godt nok højt!) Ca. 300 omdr. Jeg har ikke bemærket nogen forskel, men er i tvivl om, hvor længe jeg skal blive ved. Jeg prøver lige samme antal igen, da jeg har været så heldig at få en gin tonic af min rare nabo på bolværket - det går lige i armene.

Jeg har dog undervejs bemærket, at det ikke gør nogen umiddelbar forskel med snapsen, når jeg prøver at starte den: den går stadig et par sekunder uden cigaret. 

Jeg synes at det giver god mening med luft i dysserøret, for den må da få et eller andet når den kan gå i et par sekunder. Måske systemet et blevet utæt et sted?

Jeg kan i øvrigt ikke se ind til stemplet lige nu: jeg skal ikke brokke mig over at solen endelig er kommet frem, men den forhindrer mig i at kunne se noget derinde.

Der er yderligere 70 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også