Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

Hej alle Vores kære Sabb 8hk har desværre været... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Motoren går 4-6 sek. med startpatron/cigaret, og 2-3 sek. uden, på en god start. I begge tilfælde holder den en stabil tomgang i det korte tidsrum.

Jeg prøver at tømme alle 20L diesel hvis I mener at det giver mening. Hvis jeg løsner dysserøret oppe ved dyssen kommer der diesel ud (ser ikke ud til at have vand i sig), så jeg tænker at der kommer diesel til. Kan pumpen have tage skade, så den ikke pumper jævnt?

Har du prøvet med "Startgas", ? Især når motoren er er gået i gang..... Det hjælper sommetider med at motoren kommer op i omdrejninger...


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 10-05-2018 18:17:42

Har du prøvet med "Startgas", ? Især når motoren er er gået i gang..... Det hjælper sommetider med at motoren kommer op i omdrejninger...

 Ah, nej det har jeg ikke prøvet. Det kunne jeg lige give et forsøg.


Der er også risiko for den har mistet kompressionen, hvis der har været vand indvordes i motoren, og motoren ikke er adskilt, men bare forsøgt startet, så evt. rust på cylinder væggene, har gjort skade.

En kompressions test  kan nemt afgøre om det er problemet, for er der for lidt kompression er det ikke til at få den til at gå ortenligt, uden en større rep.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 10-05-2018 19:29:07


Der er også risiko for den har mistet kompressionen, hvis der har været vand indvordes i motoren, og motoren ikke er adskilt, men bare forsøgt startet, så evt. rust på cylinder væggene, har gjort skade.

En kompressions test  kan nemt afgøre om det er problemet, for er der for lidt kompression er det ikke til at få den til at gå ortenligt, uden en større rep.

 Hvordan laver jeg sådan en test?

Annonce

Ah, der er vist nogen der er kommet for langt ud. Det giver ingen mening at lave kompressionstest på en dieselmotor der godt kan starte.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
fiskerjolle skrev den 10-05-2018 17:59:47

Motoren går 4-6 sek. med startpatron/cigaret, og 2-3 sek. uden, på en god start. I begge tilfælde holder den en stabil tomgang i det korte tidsrum.

Jeg prøver at tømme alle 20L diesel hvis I mener at det giver mening. Hvis jeg løsner dysserøret oppe ved dyssen kommer der diesel ud (ser ikke ud til at have vand i sig), så jeg tænker at der kommer diesel til. Kan pumpen have tage skade, så den ikke pumper jævnt?

 Jo ja. Når det er på den måde som du beskriver kan jeg ikke tro dine problemer skyldes vand i dieselen. Af samme grund vil det heller ikke hjælpe at tømme tanken. 

Nu er det svært at fejlfinde på afstand når der kommer diesel ud af dysserøret når du løsner det oppe på dyssen når du tørner motoren vil jeg formode at selve "dieselvejen" på motoren er ok. 

Kan du ikke lige fortælle nøjagtig hvordan du starter motoren med og uden cigaretten ? Jeg spørger fordi det virker ret ulogisk at motoren går i stå når du giver gas på regulatoren i det korte øjeblik den kan holde sig i gang.  

EDIT: Nej, pumpen skal faktisk kun give et sprøjt for hver anden omdrejning motoren tager. Det gælder for både føde og dieselpumpen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 10-05-2018 20:45:42

Ah, der er vist nogen der er kommet for langt ud. Det giver ingen mening at lave kompressionstest på en dieselmotor der godt kan starte.    

 Er trådstarterens problem ikke lige netop, at motoren ikke kan starte.   



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 10-05-2018 21:26:20

 Er trådstarterens problem ikke lige netop, at motoren ikke kan starte.   


 Nej ikke som jeg forstår det. Problemet er lige nu at efter motoren er startet, stopper den efter 4-6 sekunder.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

For at præcisere starter den og holder tomgang i ca. 5 sek. med startpatron, og kan en gang imellem holde tomgang i op til 2 sek uden startpatron.

Det er svært at sige om gashåndtaget har den indvirkning jeg beskriver, men det føles som om at den hurtigt drukner. Jeg har størst succes med at give den 20% gas.

Måske jeg skulle filme det i weekenden, så I kan se hvad jeg mener.

Når jeg løsner dysserøret behøver jeg ikke at tørne motoren for at dieselen til at dryppe ud. Jeg ved ikke om det er relevant.

Der er yderligere 80 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også