Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

100 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er formodentelig vand i brændstofsystemet. Skru dysserøret af nede på dieselpumpen og lad  alt brændstof/vand løbe ud uden at løsne røret på dyssen. Så vil håbet være at det meste vand løber ud af dyssen.  Holder du en beholder under dysserøret kan du se hvad der kommer ud.

Samtidig skal du have renset hele brændstofsystemet mellem tankdækslet og dieselpumpen for vand, inklusiv dieselfilter som du også skifter ud. 

Når det hele er fuldstændigt tømt samler du rørene igen hen til dieselpumpen og fylder frisk diesel på tanken men undlader at montere dysserøret på pumpen. Træk ventilløfteren, fuld gas på håndtaget og roter motoren med startsvinget til der kommer ren diesel ud af pumpen og monter så dysserøret. Skru dysserøret af oppe på dyssen og fuld det helt op med diesel med en injektionssprøjte. Forsøg eventuelt og se om det er muligt at fjerne det sidste nede i dyssen og fyld dyssen op med frisk dieselolie.

Så skulle det være muligt at få liv i kalorius igen.

Bemærk at det efterfølgende vil være en god ide at lægge både starter og generator/dynamo/laderelæ i ferskvand et døgns tid hvis motoren har været dyppet i saltvand. Du skal naturligvis efterfølgende tørre delene helt op inden montering igen.

Husk også der skal frisk olie på gearet/omstyringen.

Jo hurtigere du liv i kalorius, jo mindre skade tager motoren på langt sigt.

Husk efterfølgende og skift alt olien når motoren har gået ca 8 timer.

Du spørger hvis der er noget du er i tvivl om.  Pøj pøj. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tusind tak for en god gennemgang Leif. Det giver perfekt mening.

Dieseltanken har ikke været tæt på at komme under vand - kan jeg nøjes med at tømme systemet til jeg er sikker på, at den del som har været under vand er væk, eller skal jeg tømme det hele (godt 20L Diesel)?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
fiskerjolle skrev den 30-04-2018 15:40:50

Tusind tak for en god gennemgang Leif. Det giver perfekt mening.

Dieseltanken har ikke været tæt på at komme under vand - kan jeg nøjes med at tømme systemet til jeg er sikker på, at den del som har været under vand er væk, eller skal jeg tømme det hele (godt 20L Diesel)?

 Hvis tanken ikke har været under vand og dermed ikke indeholder vand, kan jeg ikke se nogen grund til at motoren ikke skulle kunne gå, såååå .................     

Brug din sumppumpe til at suge fra på bunden af tanken og ned i en spand. Finder du mere end 1/10 liter vand ville jeg kassere det resterende. Indeholder tanken en smule saltvand vil det på sigt ødelægge dieselpumpen og en sådanne er hverken billig i anskaffelse eller nem at få fat på, ej heller at få installeret da den skal justeres ind så den sprøjter på det rette tidspunkt (times) !! 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg får lige tømt den del som har været under vand (dieselfilter m.fl), samt bunden af tanken. Så ser vi! Jeg giver det et forsøg i morgen eftermiddag.

Jeg har nu tømt 3L ud, uden held. Jeg ved ikke hvor meget jeg skal tømme, for jeg kan ikke se om der er vand i dieselen (havde regnet med at kunne se små perler) - jeg har tappet lige efter dieselfilteret.

Er der en anden måde jeg kan se efter vand i dieselen på, og er aftapning lige efter filteret OK?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
fiskerjolle skrev den 03-05-2018 11:57:31

Jeg har nu tømt 3L ud, uden held. Jeg ved ikke hvor meget jeg skal tømme, for jeg kan ikke se om der er vand i dieselen (havde regnet med at kunne se små perler) - jeg har tappet lige efter dieselfilteret.

Er der en anden måde jeg kan se efter vand i dieselen på, og er aftapning lige efter filteret OK?

 Hvis der er vand i din dieselolie, lægger det sig på bunden som en samlet perle. Du kan prøve at hælde en 1/4 kop vand i det du har tappet af og se hwon ................ 

På samme måde ligger vandet i bunden af tanken hvis der er vand i dieselen. Du skal huske på at sugerøret i tanken sidder en smule over bunden så vandet ikke bliver suget op i diselpumpen og dyssen. Hverken dysse ekker pumpen har godt af der er vand i dieselolien grundet der så sættes rust på delene.

Når der ikke er vand i dieselolien skal motoren kunne starte. Du må ned og få rystet liv i kalorius.    

Når den kommer i gang lader du den bare køre så den bliver godt driftvarm. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg kan ikke se noget som ligner vand i dieselen, og jeg kan ikke få den til at lære mere end 3-4 sek. ad gangen (måske 5-6 med cigaret).

Kan det være kompression eller frostsprængning (den har stået ude i vinteren, men med kølevæske)?

Det virker som om at jo mindre jeg åbner for gashåndtaget, desto større er chancerne for at den går i et par sekunder. Vil du stadig slå på vand i dieselen?

Jeg ville tømme alt diselolie af, og skifte evt. "engangs" filtre, få pumpet en masse frisk diesel gennem systemet, og prøve igen.

Ellers er det jo nok dieselpumpen og dysserne der skal kikkes på.


Vi prøver igen, i morgen --
fiskerjolle skrev den 10-05-2018 12:37:33

Jeg kan ikke se noget som ligner vand i dieselen, og jeg kan ikke få den til at lære mere end 3-4 sek. ad gangen (måske 5-6 med cigaret).

Kan det være kompression eller frostsprængning (den har stået ude i vinteren, men med kølevæske)?

 Hvis motoren han gå i 4-6 sekunder af gangen er der en form for kompression på motoren og så kan det ikke skyldes den er frostsprængt.

Nu bliver jeg nødt til at spørge om i starter motoren med dieselstart og om det er det motoren går på de 4-6 sekunder ?

Ellers skyldes manglende gang på en dieselmotor at der ingen diesel bliver sprøjtet ind i cylinderen. En gammel Sabb er den mest simple motor og fejlfinde på.

Der ligger manualer til din motor nede ved Kaj Klyn hvis du ikke er klar over det.

http://www.nordsabb.dk/sabb-type-h-8hk.asp



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 90 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også