trykimprægneret træ til drivhus???

Hej. Jeg skal til at bygge et drivhus i træ fra bunden af. 

Jeg har ikke voldsomt mange penge, så har desværre ikke råd til f.eks at bygge det af teak.

Må man bruge trykimprægneret træ til et drivhus/Orangeri??
Det bliver så stort, at vi både skal have lidt havemøbler og fersken træer, nektarintræer, vindruer osv. Så jeg er bange for om man 1. må opholde sig i det når det er trykimprægneret træ.
og 2. om grøntsager og frugter kan tage skade af giften fra træet?? :/
Og i så fald, hvad skal jeg så bruge for noget træ?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Trykimprægneret træ er holdbart og ugiftigt med de bestemmelser der er gældende i Danmark, men ...

Trykimprægneret træ bevirker mange sprækker som snyltere kan gemme sig i. Over tid vil du opleve en opformering af snyltere og sygdomme som kan være besværlige at bekæmpe.

Dine overvejelser om at bygge stort er fornuftige. Udnyttelsen er større og kontrol af temperatur og klima er lettere. Et stort drivhus eller orangeri vil mangedoble udnyttelse ud over de rent dyrkningsmæssige som du nævner.

Derudover er det ikke mere besværligt eller dyrere at bygge stort. Tværdigmod vil kvadratmeterprisen falde, da en fornuftig prisforhandling vil være til din fordel. Alene prisen for håndtering og levering af glas er ens uanset mængden.  

Der er alternativer til teak. På savværker kan du købe lærk eller eg som både pris- og konstruktionsmæssigt er særdeles attraktiv.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men et godt udgangspunkt er Kagerup Savværk i Nordsjælland som jeg har gode erfaringer med. Har de ikke hvad du skal bruge, kan de henvise til gode produkter både kvalitets- og prismæssigt.

Kagerup Savværk kan tilbyde blokvarer der prismæssigt er godt halvdelen af hvad byggemarkeder kan tilbyde. Dertil skal lægges dit arbejde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hejsa. Tak for det hurtige og meget uddybende svar!
Jeg aner ikke hvad snyltere er
Jeg har godt set bla. ege træ skulle kunne gøre det. Men jeg har svært ved at finde ud af hvad det ca. koster i forhold Trykimprægneret træ.

jeg bor helt ude ved vestjylland. så nordsjælland er lige lovlig langt væk :p

jeg må se om jeg kan finde et savværk i nærheden, og høre om man kan forhandle sig til en god pris på eg til et stort orangeri
Har du nogen ide om hvad det ca. koster i forhold til Trykimprægneret træ?

Jyder plejer at være til at forhandle med, men det kræver muligvis en sjællænder som modspiller.   

Prøv alligevel at kontakte Kagerup Savværk. De har et stort netværk.

Min erfaring er, at prisen fra savværkerne som blokvarer er cirka halvdelen af hvad byggemarkederne forlanger uanset hvor i landet de ligger. Bemærk at sjællandske savværker generelt er mere nøjagtige i målene, så det er ikke prisen der bør have prioritet.

Snylter er er alt det skravl der gør livet besværlig. Eksempelvis  snyltehvipslarver, skjoldlus og andre besværlige skadevoldere der æder alt hvad du påskønner i drivhuset.   

Der findes utallige bekæmpelsesmidler, men min erfaring er at kalk er et allround middel som udtørrer og dræber skadevolderne mest effektivt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De store ulemper ved drivhus i træ er , at der generelt kommer alt for lidt lys ind , og at det skal vedligerholdelse , og her kommer aluminium ind , vedligeholdelse frit , og på grund af de tynde alu profiler masser af lys ind .

Jeg ville aldrig bruge træ der var trykimprægneret i nærheden af spiselige afgrøder..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Alle drivhuse skal vedligeholdes, men med aluminium er det lettere. Ulempen er de ensartede og ucharmerende drivhuse der er i handlen, let virker som et fremmedelement ved danske huse. Man har fornemmelsen af at sidde i et terrarium bestilt via postordre.

Manglende lysindfald i et drivhus af træ er ikke noget problem så længe man bygger tilstrækkeligt stort i de rette træsorter som lærk eller eg. I vækstsæsonen er det ofte nødvendig med skygge for at beskytte mod for meget sol.

Rigtigt dimensioneret har et drivhus i træ væsentlige større anvendelsesmuligheder som Niklas efterlyser. Eksempelvis høj sokkel, der virker arkitektonisk bedre som igen giver en større komfort.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg har et alu drivhus so,m er ca 35 år gammelt , bortset fra at rengøre det om foråret , så er der ikke noget vedligeholdelse , da aluminium hurtigt går i forbindelse med luftens ilt som danner et beskyttende lag ,

I et trædrivhus er der typisk ca 30 % mindre lys contra et alu drivhus , drivhus fabrikanterne har brugt masser af penge på at lave alu profilerne så tynde , men dog stærke som mulige , det er computer udregnet .

Trædrivhuset store fordel er at det er , hvis lavet rigtigt , er meget solidt , men det er noget af en opgave at regelmæsigt at male det , uden at ramme glassene.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Nu spurgte Niklas om råd til bygning af et drivhus i træ, så det vil jeg koncentrere mig om at hjælpe med.

Som nævnt kan træet købes direkte på savværkerne. Med en almindelig bygningssav kan træet saves op i passende lægter. Et par rullebukke til understøttelse af de lange emner er en stor hjælp.

De rå lægter høvles let med en motorhøvl. En batteridreven høvl kan anbefales, så bøvlet med forlængerledninger undgås.

Til sidst kan glasfalse fræses med en overfræser.

Alt kan skæres og tilpasses i en carport hvis du ikke har et værksted. Husk at færdige emner skal pindes op og hæves fra jord så fugt undgås.

Ved at retskære listerne, får du et stabilt udgangspunkt i dit videre projekt til en både stabil og let konstruktion. Påstanden om 30% mindre lys i et drivhus af træ er helt hen i vejret.  

For inspiration, kan du lede på nettet eller besøge Den Gamle By i Aarhus. Museumsfolkene er flinke og imødekommende mennesker. De har stor forståelse hvis du er lidt nærgående med tommestokken.

Pøj Pøj med dit projekt.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også