dåse-solfanger

Er der nogen der har erfaring med solfanger til opvarmning af jord ( bed! ) ? Enten med luft eller vand . 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja , du lægger klart plast på jorden , der hvor du ønsker den ekstra opvarmet , glem alt om solfangere , da den mængde solenergi der rammer 1m2 solfanger er den samme som rammer 1m2 jord , så for at holde på varmen er klar plastfolie en god ting ...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
smedens skrev den 25-04-2018 16:14:24

Det må da give lidt at tilføre jorden 10-20-30-40-50 gr. varmere luft , evt. sammen med plast på toppen !  

 

 Jeg tror ikke Karl Smart lige helt har fanget, at solfangeren naturligvis ikke skal sidde og skygge for den selv samme jord den skal opvarme.    

Kender ingen der har lavet forsøget, men det kan naturligvis afprøves. I en misbænk bruger man tit og komme husdyrgødning i bunden om foråret. Når det omsættes skaber det varme og opvarmer dermed ens jord og misbænk. Det kræver selvfølgelig lidt fingergefylen og ramme både mængden af gødning samt tidspunktet for nedlægning, for ikke at få for meget varme på jorden så planternes rødder tager skade.

Du skal nok forvente at den jordklump du vil opvarme med en opstilling skal isoleres fra den omliggende jord i nogen grad hvis projektet skal lykkes. 

Luftopvarmning er nok umulig at få til at virke men nedlægning af varmeslanger i jorden burde kunne lykkes. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det jeg havde i tankerne var også og ``hegne`` et par m2 ind i 100 m.m. flamingo , i omkring 60 cm. dybde .  Lave en varmeveksler med en type rør , mellem et par jernplader evt. Og et par dåse-solseller , der kunne sende noget varme derned . 

Det skal da i hvert fald prøves , men er lidt i tvivl om , hvordan man laver den mest effektive ``varmekasse`` . Har overvejet at lægge dåserne vandret i stedet for lodret . så varmen får en længere vandring ,   

Totalt dødfødt ide , som jeg ikke gider bruge mere tid på............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
smedens skrev den 25-04-2018 21:59:43

Det jeg havde i tankerne var også og ``hegne`` et par m2 ind i 100 m.m. flamingo , i omkring 60 cm. dybde .  Lave en varmeveksler med en type rør , mellem et par jernplader evt. Og et par dåse-solseller , der kunne sende noget varme derned . 

Det skal da i hvert fald prøves , men er lidt i tvivl om , hvordan man laver den mest effektive ``varmekasse`` . Har overvejet at lægge dåserne vandret i stedet for lodret . så varmen får en længere vandring ,   

Har du lyst til at "lege" med tingene, kan det aldrig skade at forsøge. 

Vi er naturligvis jætte spændt på at høre løbende om projektet.

Pøj pøj.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak .......bliver man bare en lille smule klogere , og har det sjovt mens´man laver det . Har det vel ikke været helt forgæves . Skal nok vende tilbage når og hvis  :-) 

https://www.silvan.dk/solar-heater-xp2-solvarmer?id=7260-9682361&gclid=EAIaIQobChMI58Dq_brW2gIV6p3tCh08cAS3EAQYBSABEgL10_D_BwE

Flamingo kan jeg ikke anbefale. Bliver bedet indvaderet af myrer slipper du aldrig af med dem. Myrer er helt pjattede med at grave i flamingo.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis