Bliver en faskine ikke et kæmpe dræn?

Måske jeg bare er dum, men jeg tænker på en faskine i noget leret jord. Skal aflede ca 50m2 tag og tænker at sætte 2m3 til 3m3 plastfaskine ned. Det er som sådan godt nok, men når jeg nu gravet dem ned i et stort hul midt i alt det her leretjord, vil vandet fra det omliggende ler ikke sive ind i faskinen og belaste kapacitet? Eller er det kun i etableringen også udligninger det sig? 


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du skal grave ned under leret. lave et lag groft sand og lægge en dug over faskinen.


 

Jeg lægger geodug over. Men jeg ved ikke hvor dybt jeg skal grave for at komme under leret, måske det ikke er så meget. Der burde ikke være andet end grus og sand i vores undergrund, så det var lidt en overraskelse at finde ler i min boring... Men måske jeg kan grave under det... Men ændre det ved det oprindelige spørgsmål?  

Jeg har faskiner direkte i ler, og de virker som de skal, men jeg døjer heller ikke med højt grundvand på min grunden. (jeg skal ca 1,5 meter ned for at komme igennem lerlaget, under leret er der skarp grus.)

 


Vi prøver igen, i morgen --

Okay, og du satte den ned i lerjorden? Hvor stor lavede du den til hvor stort et areal? 

Jeg brugte Wavins regnvandskassetter på 190 liter, jeg har 18 m2 tagflade på hvor jeg har 2 kassetter.

Har været ude at kikke, efter voldsomme regnvejr, har aldrig oplevet, at vandet ikke kunne aftages i faskinen. 

Jeg lavede en ø315mm sandfangs brønd, og satte noget sammenkrøllet kyllingetråd i udløbet, for at fange evt. blade.

Jeg har geo textil hele vejen rundt om kassetterne, som anbefalet.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Okay, crazy jeg synes mine beregninger siger jeg skal bruge 12 kasser altså lidt over 2m3 til 50m2 tag :-) 

Har lige rettet mit sidste indlæg, som var skrevet ud fra hukommelsen, men har nu været ude at måle tagfladen. (havde forvekslet det med min garage)

Så 18m2 tagflade til 2 kassetter a 190 liter..



Vi prøver igen, i morgen --

Blot til info, har nu gravet dybt og vupti så kom jeg under lerlaget ca 1 meter nede... 

Alle tiders så skulle der være alle muligheder for, at den kommer til at virke godt.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis