maling af udhæng mm oile eller vand base ?

hej

jeg skal snart i gang med at male mit udhæng  hvad skal jeg  vælge oile eller vand baseret ?

det er malet med vand base for ca 8 år siden tænker om jeg kan male oile ovenpå

stavefejl følger altid med mig


henningv
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt male med oliemaling ovenpå vandbaseret,hvad der bruges er nok en smagssag,vigtigt er det,at emnerne er rene.


bh

Og da der er tale om udhæng, skal du sikkert male opad. Så vil det være en fordel at træbeskyttelsen er trixotropisk, så det ikke løber ned ad armen.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

hvad betyder  trixotropisk ?


henningv

Det betyder, at sålænge træbeskyttelsen er i bøtten og på penslen, har den konsistens som gelé, men når man begynder at påføre den træværket, skifter den karakter og bliver flydende. Der er en videnskabelig forklaring på fænomenet, som jeg ikke kan give, men tro mig - det virker og begrænser svineriet😀


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce

Bare man ikke begynder at røre rundt med piskeriset i spanden - som min kone gjorde - så er det som at male med vand resten af dagen. suk!  

I øvrigt - min udlærte maler kammi fortalte mig, at hvis du bruger de nye teflon træbeskyttelsser, så kan du ikke gå tilbage til en "normal" træbeskyttelse.



Mvh Troels

Trixotropisk er udmærket,men trænger dog ikke så godt ind i træet som andre træbeskyttelsesmidler,men har man en træbeklædning,som ikke er udtørret er det ok.


bh

Angående udendørs maling:

På vores breddegrader er tommelfingerreglen, at træ udtørres med 1" pr. år. Det betyder i praksis at dimensioner derunder skal beskyttes særskilt for at få en rimelig holdbarhed. 

Tommelfingeren holder stadig her tusind år efter jeg havde fornøjelsen af at nærstuderer http://www.heddalstavkirke.no/.

Moderne maling har den defekt at det er meget holdbart, men træ rådner lystigt under overfladen hvis der ikke er taget konstruktive forholdsregler. Moderne maling er for tæt uanset hvad producenten påstår.

Det sikre valg er linoliemaling, men det tager en evighed før det tørre. Desuden skal vejrudsigten overvåges nøje for at få et rimeligt resultat.

Med imprægneret træ er det ligegyldigt om du vælger olie- eller vandbaseret maling. Malingen skal udelukkende beskytte træet mod UV påvirkning som på vores breddegrader er den største nedbrydende faktor ved imprægneret træ.  

Moderne maling fokuserer på hvor nemt det er at anvende. I min verden er det resultatet der har prioritet uanset besværet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også