Må der være 230v spots på badeværelset?

Hej alle,

Vi står og skal have udskiftet de spots vi har, der er allerede gamle 230v halogen spots i loftet, som vi ønsker at få udskiftet til nogle som er lidt smartere (LED, gerne GU10 pærer). 

Dertil kommer mit spørgsmål.
Må der overhovedet være 230v spots i loftet på badeværelset, eller skal de være 12v?
Hvis de må være 230v, hvilken kan jeg så bruge - når der skal sidde 1 i brusenichen?

Der hænger 3 spots nu, 1 inde i brusenichen, 1 over toilettet og 1 over vasken i loftet.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Må de her bruges ? https://www.bauhaus.dk/indbygningsspot-mixit-pro-borstet-stal-led-nordlux.html#full-description

Jeg synes jeg har lidt svært ved at gennemskue forklaringen i det link,
Vil det sige at jeg godt må placere spot i brusenichen så længe der er 2,25 til loftet OG spotten er IP44 eller bedre? - Vil de spots jeg linkede til derfor ikke virke? De er IP23.

badeværelse er en "giftig størrelse" at sætte sig ind i regler for. Det hjælper naturligvis når man lidt baggrundsviden. 

Det "rum" der ligger over 2,25 m hedder område 3 og citat:  i område 3 må alle typer lamper anvendes


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Denne fra Bauhaus forekommer lidt dyr, da den er uden lyskilde  

Jeg kan anbefale denne IP44 indbygningsspot med medfølgende Philips Expert Color LED pære, som virkelig giver et flot og behageligt lys i 2700K

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-spots/p/led-spot-philips-master-expertcolor-3-9w



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for jeres svar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis