Strøm, hvor mange antal ledere 3,5 eller 7

Hej LDS

Har købt et gammelt hus hvor der skal trækkes nyt strøm, og ny eltavle. 

Vil skynde mig at skrive, vi fræser selv kun ind og trækker ledningerne i rør. Så kommer der en elektriker og opsætter kontakter, eltavle, loftudtag osv som kan skrive under.

Min far og jeg er så kommet til at diskutere hvor mange ledninger der skal gå i de forskellige rør. 

Vi regner med at serieforbinde loft udtagne, og så trække derfra og ned til afbrydere. 

Alle afbryderne er korspendance med et stik med konstant  strøm under. 

Hvor mange ledninger skal der med rundt til de forskellige og hvorfor? 

Har lavet en tegning over hvordan  vi regner med at trække strømmen. 

Vh Marcus 

45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Er det alle 5 lampeudtag der skal tændes og slukkes på alle 4 afbrydere?

Hvis dette er tilfældet vil jeg helt klart udføre installationen med et kiprelæ, dette er meget nemmere og kræver færre ledninger, evt kan kiprelæet erstattes af en lysdæmper.

Du må i dialog med din elektrikker. Få ham til at notere hvor mange ledere, og hvilke farver i de enkelte rør. Det er nu rarest at have ham med fra begyndelsen, så det bliver lavet som han gerne vil. God ide med rør, så kan det altid ændres.


Søren O


Imaster

Det ene loftudtag skal have en helt almindelig afbryder ( den der sidder mest for sig selv, De 2 lampeudtag der er i bunde ( køkkenalrum ) skal tændes samtidig. Men skal kun kunne slukkes 2 steder fra. 

De 2 udtag i toppen længst til højer ( stue ) , de skal også tænde samtidig men også kun på 2 forskellige afbrydere. Hvis det giver mening? 

Søren O 

Har ikke helt endelig fastlagt mig på den elektriker der skal lave det endnu, da ham der var planlagt skulle er kommet til skade. Så har 2 andre i tankerne men ikke endelig besluttet mig endnu.  

Kan man godt seriforbinde lampeudtag som jeg har gjort, så der er strøm + jord ved dem allesamme så man kan forgrene ned til stikkontakter rund langs væggene? 

Annonce

Ja brun, blå og gul/grøn er "obligatorisk" hele vejen rundt. Så har du en fase, 0 og jord. Derudover diverse tændledninger og mellemledere til korrespondence m.v. fra de enkelte afbrydere til lampeudtag.


Søren O

I lægger rørerne med en træksnor i så  trækker elektrikeren det antal ledere som skal bruges ,


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Har købt rør hvor der er fortrukket ledninger i her både med 3 og 5 ledere, Men skal man ikke op på 5-7 leder de steder hvor der skal være korrespondance + en stik med fast strøm under? for så må vi lige have trukket nogle ekstra ledere igennem de steder, da jeg forestiller det er lettere inden de bliver trukket rundt? 

Det hedder ikke serieforbinde, men jeg kan se på din tegning at du mener det rigtig nok. Dog trækker man kun 1 rør ned til afbr. + stikk. ( ved den en polet afbr. ) 

Man kan gå fra et lampested ned til de stikkontakter du også skal have. Men det er oftest mest praktisk at gå videre til næste stikkontakt o.s.v. ellers bliver der for mange ledninger i hvert lampested. Du må højst komme med 5 rør i hver.

Du vil fortryde hvis lamper i stue tænder samtidig, men den ene kan være på korrespondance og den anden på 1 polet. Det kan sidde i en dobbelt korrespondance afbr. hvor den ene side kun bruges som 1 polet.

Der skal forskellig antal ledninger i afhængig af formålet. 

Fase ( brun) blå ( nul ) og gul/grøn ( PE / jord ) skal altid med. Så det er 3 rundt til alle stikkontakter.

Der hvor du skal have 1 polet tænding er det så plus 1 sort ( tændledning ) altså 4 stk fra afbr. / stikk. og op til den lampe det gælder. 

Der hvor du skal have korrespondance er det plus 2 sort ( tændledning ) og grå ( mellem / korespondance ledning) Altså 5 stk. fra den ene afbryder op igennem lampesteder og til den anden afbryder. Den sorte trækkes ud ved hver lampested den grå trækkes igennem uden at klippe den i lampested.

Skal det kombineres ( mit råd i stuen) er det 6 stk. ned til den ene afbryder.

Jeg vil også råde dig til at få hold i elektriker fra starten. Jeg tvivler på det er alle der vil indgå sådan en deal. Og du risikerer nemt at det er lavet forkert så de skal rette en del. Så går tiden og dine penge. 

Det ville nok være bedre at nøjes med at lave riller og indmure dåser så de sidder lidt fast(undlad mørtel der hvor der skal rør ind). Og lav så alt andet i huset så det passer med at elektriker kan lave alt rør og ledningsarbejde på samme tid. Så kan du spare lidt elektriker tid og du får det lavet rigtig. Og sørg for at der er ryddet op inden, tag oprydning efter dem og prøve på at der ikke er alt for andre håndværkere samtidig. 

Samme opskrift gælder VVS. 

Altså gør det let for dem og tag selv det trælse.





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Må der kun trækkes 5 ledninger i hver rør?

Havde også tænkt mig og gå fra stikkontakt til stikkontakt, men nogle steder bliver det nødvendigt at skulle op og hente i et lampeudtag igen. 

Du har en pointe med at det kunne være rart at kunne nøjes med at tænde halvdelen af stuen.

Så hvis jeg skal have en dobbelt korrespondance afbryder, hvor man bruger den ene normalt ( stuen ) men stadig have en kontakt under, kan 6 ledninger så gøre det? 

Er igang med at fræse ud nu her, så når det er gjordt og der er rodet op. Så må jeg hellere få fat i elektrikeren, det er bare altid rart og have sat sig lidt ind i tingene og være forberedt =)  

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis