Vandrørsjord??

Hej

Lidt tilfældigt da jeg var hjemme ved min kammerat og han ville gøre rent bagved sit komfur hjalp jeg ham med at hive komfuret ud og kunne se et vandrør hvor der sad 2 ledninger på.. Der er ingen af os der er elektrikere eller nogen der har noget som helst forstand på el men er det det som er vandrørsjord? og er det ikke pisse farligt eller? Andre steder i køkkennet er der både stikkontakt til 2 stik og 3 stik.. Vi går ud fra at dem til 3 stik er med jord, men nu bliver man lidt i tvivl når man ser sådan noget.. Oppe på loftet sidder der et HPFI ræle, ved ikke om det er relevant.

Hvad skal man gøre i den situation? Skal man have fat i en elektriker til at demontere det der jord på vandrøreret eller kan man selv tage det fra? Vi har begge ingen idé men har som udgangspunkt ikke tænkt sig at pille ved det selv.. Det var bare om det var noget der skal laves hurtigt, eller kan vente til at hans køkken bliver renoveret.

Det er en ejerlejlighed som han har ejet i cirka et år og er på 1 sal. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke farligt, men temmelig ubrugeligt. Hvis jordforbindelsen i stikkontakterne er forbundet til jord i sikringsskabet burde det være OK og i kan fjerne de gamle ledninger på vandrørene. Ellers skal der en installatør på.


Tak for svar

Ingen anelse.. Vi kan se at f.eks. fra komfuret går der en stor ledning til en boks i muren, og ud fra den boks går der den ledning op til vandrøret.. Farven på den ledning er både gul og grøn.

Nu har vi fundet frem til at bygningen er før 1975 så skulle der vidst ikke være krav om jord. Men når det er sagt så har han på den baggrund ikke lyst til at dø i en ung alder, og hvis det er farligt skal han jo have en ud med det samme for at kigge på det.

Det er bare undrende at f.eks under køleskabet sidder der 2 stikdåser med 3 ben i, men der hvor han tilslutter sin kaffemaskine kun har 2 ben. Kan de 3 ben "snyde"? Eller også er det bare os som ikke har forstand på det.

De 3 ben kan naturligvis snyde. Når du skriver stikdåser, forestiller jeg mig sådan nogle forlænger 3 stikdåser som sikkert er forbundet et eller andet sted bag køleskab. 

Den ledning der går fra komfur tilslutningen og til vandrør er det man kalder en udlignings forbindelse. Den sørger for at spændings potentiale er ens på de dele der er forbundet. Det vil sige at man kan ikke få stød ved at røre vandhane og komfur / opvasker samtidig. 

Det er nogen gange sådan at der er lidt kildrende fornemmelse fra opvasker, hvis man har fugtige fingre og berører det nævnte samtidig. Det kan man undgå ved at lave denne ledning. 

Det øger ikke på nogen måde risiko, i forhold til ikke at gøre noget, men er heller ikke så god en måde som de senere direkte ledninger til et jordspyd med kendt modstand. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fedt tak for svar, så blev man lidt klogere. 

Altså stikkontakter så De er faktisk placeret lige nedenunder køleskabet.. Eller hvad, det ligner sku sådan en stikdåse som er sat fast på væggen, bare uden ledning ud fra siden. 

Så det er måske ikke lige noget han behøver og ringe til en elektriker på mandag for at få ordnet? 

Det har absolut ingenting med en udligningforbindelse at gøre , det er en jordforbindelse , som er både farlig og ulovlig og uvirksom , få hurtigt mulig en elektriker til at lave en rigtig jord via et jordspyd , inden det går rigtigt galt .....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Nå for søren.. Nogen idé hvad sådan en omgang koster? 

Jeg ikke enig med calle captius i at det er farligt og ulovligt, og det har vi tidligere argumenteret for og imod. Så den disputs gider jeg ikke ind i igen.

Det er godt med en jordforbindelse, men det er ikke et krav som du selv antyder når installationen har den alder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis