Vand i indkørsel

Hej, Jeg har en stor indkørsel med granitskærver som hælder og samler sig et sted på midten og hvor der kommer til at stå vand hver gang der regner.. 

Jeg har tænkt at købe et par faskiner som jeg vil grave ned, der hvor vandet altid står - men jeg er kommet i tvivl om jeg skal have et drønrør eller rist eller noget som kan samle det op - eller om jeg får den ønskede effekt hvis jeg 'bare' graver dem 60-70cm ned og dækker til med grus.. 

Området er midt i indkørslen, og en rist/andet vil se tosset ud og der er ikke en 'naturlig' måde at gøre det på...


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis eller vandet kan trænge ned i undergrunden, vil det da være en god løsning at grave ud, og fylde op med sten, evt en rende ud til siden så vanden kan trænge væk.

Eller måske få rette indkørslen, så der er fald, så vandet kan løbe væk.

Jeg har selv skærver i indkørslen, og har lidt fald ud mod vejen, jeg har aldrig vand der står og ikke kommer væk.


Vi prøver igen, i morgen --

Fin løsning med faskiner hvis vandet efterfølgende kan trække ned i undergrunden, men fyld fx. perlegrus, ærter, nødder, skærver eller muslingeskaller oven på faskinerne i stedet for jord.

 

Du behøver ikke at lave en rist over faskinerne, vandet skal nok dræne væk, hvis du bare lægger grus eller skærver over.

Til gengæld er det vigtigt at vandet kan dræne væk fra bunden af dine faskiner (ellers bliver de hurtigt fyldt og så er du lige vidt).

Så når du graver ud, skal du undersøge jorden nøje i bunden af hullet til faskinerne (du kan evt. lave en test ved at hælde vand i bunden af hullet og se hvor hurtigt det dræner væk).

Og hvis der er problemer med at få vandet til at dræne væk fra bunden af hullet, skal du have lavet et drænrør eller en anden løsning, som gør at vandet kan komme væk.

Tak for det. Jeg har været igang med at grave lidt, og fundet en 'gammel' tilstoppet regnvandsbrønd som er en af grunden til at vandet samler sig der hvor det gør.. Den er meget lille (ca ø300) og de har fyldt den op med store sten og jeg kan simpelthen ikke komme til bunden og rense den ud - så jeg tror stadig på at det er den rigtige løsning med nogle faskiner.. MEN, når nu denne brønd er kommet ind i mit liv, og tagnedløbet er koblet hertil - så overvejer jeg om ikke det ville være en god ide at bruge denne som sandfangsbrønd, og altså simpelthen føre et rør videre til min faskine.. brønden er kun 5cm under belægningen, så der er god adgang til rensning osv. så i mit simple hoved lyder det fornuftigt, men....?

Er tagnedløbet koblet på en stoppet brønd, så er det ikke så sært at vandet står op i indkørselen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis