Hul i mur - kan man selv lave det?

Hej, 

Som vist på billederne er der et hul i min mur, som jeg gerne vil have ordnet. Er der nogen som har forslag til, hvilke muligheder jeg har; hvis jeg altså kunne gøre det selv. Hvis der skal en fagperson ud, vil i så mene det skulle være en murer? 


Venlig hilsen 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo blot et hul i en stukliste - på med noget filler, og tilpas faconen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er tilsyneladende ikke i muren men i stukken, hvor der også er nogle mønstre. Hvis det er gammel gipsstuk, kan det repareres med gips, men det er en omstændelig affære hvis det skal gøres rigtig. 

Først skal der tages et gummi aftryk (mold making) på et andet sted. Så støbes der et stykke i denne form. Dernæst saves der et passende stykke ud af denne støbning som så sættes fast op i hullet, så mønstret passer. Det er et håndværk der hedder stukatør. 

Skal du lave det lidt nemmere i så lille et hul, kan du nok komme af sted med at forme det på stedet. Du skal have fyldt hullet næsten med mørtel så bagstop er ok.  Ingen steder må det gå længere ud end det oprindelige. Mørtelen er let at skrabe i efter 3-4 timer. 

Så kan du fylde ud med gips som du blander i meget små portioner. Det størkner meget hurtigt. Hvis du bruger øl i blandingen i stedet for vand får du noget længere bearbejdningstid. Du kan bruge en lille spartel, bordkniv, teske, ispind pensel eller andet egnet værktøj til at lave de rette former. Således at du fortsætter mønstret ind i hjørnet. Både det lige stykke øverst og nederst men ikke mindst de buer der ses. 

Husk at efter hver seance skal det omliggende stuk vaskes med vand og pensel, så der ikke efterlades rester. 





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, EV beskriver det rigtigt.. men et så lille hul, ville jeg blot "fylde op" - og så lige lave lidt "figur" i bagefter, mens det er fugtigt..
Det lader ikke til at være det vilde æstetiske projekt, når der også er klappet gips på en gennemgang..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også