Trykket falder

1 marts overtog vi vores drømmehus, med kombineret pillefyr/solvarme.

Vi har så efterfølgende haft problemer med at skulle fylde vand på anlæget mellem 1 og 2 gange om dagen den går fra ca. 1,8 bar til 0,6 bar på ca. 10 timer.

vi har kontaktet forsikringen og de har trykprøvet anlæget uden at finde noget, det tog dem ca 2 timer.

så mit spøgsmål er så hvad kan det så være. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Det kan sagtens være tryk ekspansion, sikkerhedsventil eller utæthed inde i kedlen eller solfanger. Men jeg forklarer de 2 billigste først. 

Det kommer lidt an på hvordan den opfører sig når du lukker vand på igen. Tager det kun 5-10 sekunder før trykket er nået, så er det trykekspansion der er defekt. Du har ikke mistet ret meget vand, men der er heller ikke noget resouvar til at tage den udvidelse der naturligt er når kold vand opvarmes. Det er en rød beholder der sidder et eller andet sted ved fyret, og er en ret almindelig fejl. 

Hvis det tager meget længere tid, så har du mistet vand et eller andet sted, og der skal lukkes mere på for at opnå tryk. Da de har trykprøvet anlæget, kan det være sikkerhedsventil der står og lukker ud hele tiden ( Det skal den også gøre ved defekt trykekspansion) 

Jeg er så ikke klar over om kedel og solfanger er trykprøvet for så kan det ikke være der fejlen er. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

tillegspøgsmål. hvis det er ekspansionsbeholderen der er defekt vil der så ikke være noget vanddryp fra den eller hvor forsvinder det vand hen jeg hælder på.

undskylder de måske dumme spørgsmål, men er helt ny i gamet. 

Ordensregel nr. 2 Der er ikke dumme spørgsmål.  

Det er sådan set det jeg antyder i mit forrige svar. Citat: ( Det skal den også gøre ved defekt trykekspansion) Det forstår man bedst når man ved hvordan det virker.

Så hver gang fyret går i gang og varmer vandet op, stiger trykket i hele anlæget og sikkerhedsventil lukker det ud (Ellers ville det eksplodere et sted ). Næste eller næste gang igen når vandet køles lidt af så magler der noget, og trykket falder drastisk.

Tryk ekspansions beholder indeholder en kraftig ballon som er pumpet op med et fortryk på ca. 0,8 bar. Når du så kommer med vandværkstryk og lukker vand ind til der er ca. 1,8 bar så har du klemt den ballon noget sammen og trykekspansion er ca. 1/2 fyldt med vand. Når så vandet varmes op, og trykket stiger yderligere så klemmes den lidt mere. Falder trykket lidt får du så hjælp af den fjedervirkning der er i sådan en luftfyldt ballon, til at holde en nogenlunde ensartet tryk selv om vandet udvider sig/skrumper. 

Når det virker så mister du ikke vand igennem sikkerhedsventil. 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg takker igen. Og er allerede blevet meget klogere. Nu har jeg banket på ekspansionsbeholderen og den lyder hul over hele beholderen, så den må vel være færdig? 

Det er svært at banke sig til nogen vished om. Det burde faktisk være modsat, at den er fyldt med vand. Men hvis det kun tager få sekunder at fylde op, så er den helt sikkert i stykker.

Du skal tænke på at den kan indeholde 10-20 liter vand. Og hvor lang tid bør det tage at fylde sådan en "spand"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis