Ny træfacade.

Hej LDS. 

Skal have nye vinduespartier i vores køkken og samtidig skifte træ facaden udvendigt som står oprindeligt. 

Jeg vil have klinkbeklædning på i stedet. 

Mit spørgsmål er så, skal der luft bag facade beklædningen? 

Det er der nemlig ikke på den oprindelige! 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ja opbygning er som følger (indefra og ud) isolering - vindpap (køb en god kval og glem alt om jemogfix her) en afstandsliste min 20 mm. og så slut af med yderbeklædning


se evt nedenstående billede 

Skal du ikke have isoleringen lidt mere up to date når du nu er igang?


Søren O

Jf. bygningsreglementet skal du efterisolere væggene til dagens krav, da du udføre et større indgreb i din facade på udvendig og indvendig side.
Herudover er det ofte rentabelt at efterisolere loftet når alle loftbeklædninger udskiftes. Så dette skal også overholdes.  


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
mfrost skrev den 16-04-2018 11:23:16

ja opbygning er som følger (indefra og ud) isolering - vindpap (køb en god kval og glem alt om jemogfix her) en afstandsliste min 20 mm. og så slut af med yderbeklædning


se evt nedenstående billede 


 Tak for input - det er den klassiske opbygning, men blev blot nysgerrig om det kunne laves anderledes, da der ikke er luft bag den beklædning der er der nu.  

Søren O skrev den 16-04-2018 18:10:10

Skal du ikke have isoleringen lidt mere up to date når du nu er igang?

 Det skal jeg i hvertfald. Den gamle isolering sidder der kun indtil de nye vinduespartier kommer hjem og væggen skal bygges op. 

Bygningskonstruktør skrev den 16-04-2018 20:58:28

Jf. bygningsreglementet skal du efterisolere væggene til dagens krav, da du udføre et større indgreb i din facade på udvendig og indvendig side.
Herudover er det ofte rentabelt at efterisolere loftet når alle loftbeklædninger udskiftes. Så dette skal også overholdes.  

 Har du et link?  

Planen er også at væggen skal udbygges med 100mm isolering, så der samlet er 200mm isolering i væggen, som afsluttes indvendigt med dampspærrer, 15mm fibergibs, spartling, filt og maling. 

Som på billede her i et af værelserne. 


Annonce

Hvis jeg skulle komme med mine 50 cent - så vil jeg anbefale at montere dampspærren længere inde hvis du kan - max 1/3 af fulde isoleringstykkelse og har du fuget den langs loft? Langs gulv? Og så skal damspærren i sådan en konstruktion du har fastgøres til dit nye vindue.

Skal du ingen stikkontakter have på væggen?

Ydermere er klinkbeklædning fint - men jeg ville nok vælge eternit plader / brædder - så er det næsten vedligeholdelsesfrit - opbygning er stort set som ovenstående billede i tidligere indlæg - dog skal der edpm bånd i samlingerne.

Psyzo skrev den 16-04-2018 22:13:09

Hvis jeg skulle komme med mine 50 cent - så vil jeg anbefale at montere dampspærren længere inde hvis du kan - max 1/3 af fulde isoleringstykkelse og har du fuget den langs loft? Langs gulv? Og så skal damspærren i sådan en konstruktion du har fastgøres til dit nye vindue.

Skal du ingen stikkontakter have på væggen?

Ydermere er klinkbeklædning fint - men jeg ville nok vælge eternit plader / brædder - så er det næsten vedligeholdelsesfrit - opbygning er stort set som ovenstående billede i tidligere indlæg - dog skal der edpm bånd i samlingerne.

 Enig i at dampspærren kunne komme længeren ind, men det kom den ikke her. Vi må nøjes med maks 13 mm skruer hvis der skal hænges noget op.  

Dampspærre er fuget hele vejen rundt med Alpha folieklæber. Fibergipsen er ligeledes fuget hele vejen rundt inden spartling og fuget igen efter filt er sat op. 

Der er der er 3 stikkontakter med 2 stik i hver i det lille rum, så der er "rigeligt"  

Tak for inspark! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også