Kommentarer udbedes til: armeret støttemur?

Hej. Jeg skal til at anlægge en del støttemure (ca 50m2), de skal være lodrette og kommer til at være fra små 2 meter til ca 1 meter i højden. Der hvor de er 2 meter, trapper de ret hurtigt ned til ca 1.5 meter også videre ned til 1 meter. De længste er ca 11 meter lange og går fra 2 meter til 1 meter i en trappeform. Jeg vil gerne have nogle kommentarer på mine planer. 

Jeg tænker de skal stå en frostfri sokkel (90 dyb og 30 bred), som jeg armerer med 3 stænger Ø10 i top og bund. Ovenpå sættes fundamentblokke (23 x 20 x 50), som i hvert skifte armerer med 2 x Ø10. Lodret armeres gennem blokkene ned i soklen ligeledes med 2 x ø10 i hvert hul. 

Soklen støbes med færdig bestilt sokkelbeton og blokkene ligeledes med færdig bestilt beton.

Murerne kommer til at støtte hinanden, da nogle skal stå i h-form (en lige mur, med en vilkelret mur ind på, og på den mur en ny vinkelret mur parallelt med den anden) og andre sættes sammen i vinkel. Kun 4 meter af murerne kommer til at stå lige og alene, og det er den laveste af murerne, den er ca 80 høj. Men får også sokkel og det hele, som beskrevet ovenfor. 

Mine spørgsmål 

- tror I ikke en mur armeret og bygget på ovenstående bliver stående lodret? 

- hvad ville I lægge bagved muren? Grus? 

- jeg tænker at lægge et drænrør bagved, som jeg leder hen i en faskine. I den forbindelse, vil jeg gerne spørge, skal den bare lægges bagved første skifte eller skal den ned bagved soklen, i så fald hvorlangt ned? 

- hvilken beton ville I bestille til at fylde blokkene med? 

- kunne det være nok med en 19er blok? Tænker bare muren bliver meget tungere med en 23er - men er det overkill, så er der jo penge at spare ved at tage en 19er. Den er billigere og tager mindre beton at fylde. 

- er det overkill at armere hvert skifte med 2 x ø10? Er det nok med en stang? Eller 2 i hvert andet skifte? 

God dag til jer :-) 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tvivler på at dine mure vil blive stående. Jordtrykket er grusomt når muren er 2 meter høj.

Du bør armere grundigt og forankre murene istedet så behøver du ikke så kraftige sokler. Prøv at se om du kan finde nogle billeder af hvordan man laver kajanlæg i havne. Typisk går der en stang fra spunsjern(væggen mellem vand og land) og nogle meter ind i land, under jorden, hvor den er fastgjort i et jordanker. Det er utroligt stærkt og kan vise sig at være en nemmere løsning.


 

Har faktisk tænkt på et jordanker bagved den mur med mest pres, men er lidt i tvivl om hvordan jeg skal lave det. Jeg tænkte om jeg fx midt for muren nogle meter inde i skrænten skal laves et dybt stort hul. Herfra så lade udgå 2 stænger ø10 jern, "stikke" dem igennem en fundamentblok og ind i muren og dermed støbe jernet fast i muren også afslutte med at støbe hullet med en stor klump beton (som også kan få lidt jern på kryds og tværs). Men skal den være langt nede for at holde og for at jernet ikke forgår? Og skal sådan et anker være bredt horizontal eller vertikalt (jeg tænker det skal bære bredt horizontalt, når det skal holde en vertikal mur, men er ikke sikker).

Slettet...

Forresten... Hvis muren skal vælte, og den er armeret sammen med soklen, så skal den kæmpe sokkel jo også væltes. Hvis den skal væltes skal den jo op igennem skrænten - det kan jeg ikke se komme til at ske?

Ang, ankeret, er jeg ikke nødt til at pakke jernet fra muren til ankeret ind i beton? Vil jernet ellers ikke forgå i sandet/jorden? Eller vil det være ok bare at komme pexrør rundt om jernet?

Annonce

Det får selvfølgelig ikke direkte ilt når det ligger under jorden, så en ø12 ligger nok I rigtig mange år inden den forgår... 

Talte med en bygningskonstruktør ang jordanker, han er enig, I at det er en super ide. Men han siger det ikke hjælper så meget, hvis ikke det bliver strammet op, og det kan jo være tæt på umuligt at gøre som privat person... Og det er i hvert fald ikke muligt før muren er støbt,da opstramningen jo ellers vælter muren... Må I tænkeboks igen for at hitte ud af hvilken stabilitetsløsning jeg skal vælge... 

Har lige været med til og lave en støttemur på ca 180 cm høj. Vi bygge den på i Nordic-wall blokke fra RBR. Sat i 60 cm beton med jern i sokkel, selve blokken er også fyldt med beton og jern. bagved mureren ligger der en drænslange som leder vandet væk, ud i et drænsystem. dagved mureren kom der drængrus med til sidst, ca en uge efter ( med en beton bil) ca 20-40 cm bredt lag helt op til toppen på nær 20 cm..

Den skal nok blive stående i mange år

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis